L’Oficina d’Habitatge de Caldes de Montbui atén a les persones que compleixin els requisits per acollir-se a les mesures per fer front a la COVID-19 relacionades amb habitatge. Contacteu: habitatge@caldesdemontbui.cat 93 865 55 99
L’Oficina d’Habitatge de l’Ajuntament de Caldes de Montbui atén a les persones que estiguin en la necessitat d’acollir-se a algunes de les mesures aprovades en el Reial Decret Llei 11/2020, de 31 de març, en el qual s’adopten mesures urgents i complementàries en l’àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19, relatives a l’habitatge.
El paquet de mesures aprovat està adreçat a col·lectius identificats com a vulnerables, els quals hauran d’acreditar en cada cas la seva situació de vulnerabilitat.
Suspensió de llançaments per a llars vulnerables sense alternativa habitacional
La persona arrendatària, en condició de vulnerabilitat, haurà d’acreditar la impossibilitat de trobar una alternativa habitacional i s’iniciarà una suspensió extraordinària del llançament, per un període màxim de 6 mesos des de l’entrada en vigor del reial decret llei.
Pròrroga extraordinària dels contractes d'arrendament d'habitatge habitual
En els contractes d'arrendament d'habitatge habitual subjectes a la LAU 29/1994, en els quals finalitzi el període de pròrroga obligatòria o el període de pròrroga tàcita, dins del període comprès des de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei fins al dia en què hagin transcorregut 2 mesos des de la finalització de l'estat d'alarma, es pot aplicar, prèvia sol·licitud de l'arrendatari, una pròrroga extraordinària del termini del contracte d'arrendament per un període màxim de 6 mesos, durant els quals se seguiran aplicant els termes i condicions establerts per al contracte en vigor.
Aquesta sol·licitud de pròrroga extraordinària haurà de ser acceptada per l'arrendador, llevat que es fixin altres termes o condicions per acord entre les parts.
Moratòria del deute arrendament per a les persones arrendatàries d'habitatge habitual en situació de vulnerabilitat econòmica
Aplicació automàtica de la moratòria del deute arrendament en cas de grans tenidors i empreses o entitats públiques d'habitatge. L’arrendador podrà escollir entre 2 alternatives:
Reducció del 50% de la renda mentre duri l’estat d’alarma, amb un màxim de 4 mensualitats.
Una moratòria automàtica en el pagament de la renda mentre duri l’estat d’alarma, amb un màxim de 4 mensualitats. La renda s’aplaçarà mitjançant el fraccionament de les quotes, com a mínim durant 3 anys i sense interessos.
Quan l’arrendador no estigui inclòs en els anteriors (grans tenidors, empreses o entitats públiques) també es podran modificar de forma excepcional i transitòria les condicions contractuals. Davant la sol·licitud de l’arrendatari l’arrendador comunicarà les condicions d’aplaçament o de fraccionament aplaçat del deute que accepta o d’altres alternatives.
La persona arrendatària podrà tenir accés al programa d'ajudes transitòries de finançament regulades pel reial decret llei, aixecant-se la moratòria en el pagament de la renda del lloguer i el consegüent fraccionament de les quotes preestablert.
Aquestes mesures s’aplicaran a tots els arrendaments del Fondo Social de Viviendas derivats del RDLL 27/2012 de mesures urgents per reforçar la protecció dels deutors hipotecaris.
Es consideren situacions de vulnerabilitat econòmica als efectes d’obtenir la moratòria o ajudes en relació a la renda del lloguer de l’habitatge habitual
Estar en situació d'atur, Expedient Temporal de regulació d'ocupació o que hagi reduït la seva jornada laboral, en el supòsit de ser empresari, per motiu de cures o altres circumstàncies similars que hagin suposat una pèrdua substancial d'ingressos.
El conjunt dels ingressos de la unitat familiar, durant el mes anterior a la sol·licitud de la moratòria o la suspensió de terminis processals, han de ser els següents:
Amb caràcter general: Límit de 3 vegades indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM).
Aquest límit s'incrementarà en 0,1 vegades a l'IPREM per cada fill a càrrec a la unitat familiar. L'increment aplicable per fill serà de 0,15 vegades l'IPREM si es tracta de família monoparental.
Per cada persona major de 65 anys, membre de la unitat familiar, el límit de l'IPREM s'incrementarà en 0,1 vegades.
Si hi ha un membre de la unitat familiar amb discapacitat superior al 33%, situació de dependència o malaltia que l'incapaciti de manera permanent per a una activitat laboral: 4 vegades l'IPREM.
Si la persona obligada a el pagament de la renda té paràlisi cerebral, amb malaltia mental o amb discapacitat intel·lectual, en un grau igual o superior al 33%, o persona amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconeguda igual o superior al 65%: 5 vegades IPREM.
l'IPREM assenyalat per 2.020 és el següent: 537,84 euros / mes
3. Que la renda més les despeses i subministraments bàsics de l'habitatge habitual, sigui superior o igual a l'35% dels ingressos nets que percebi el conjunt de la unitat familiar. (Subministraments d' electricitat, gas, gasoil per a calefacció, aigua corrent, serveis de telecomunicació fixa i mòbil i possibles contribucions a la comunitat de propietaris).
4. Què s'entén per unitat familiar ? La composta per la persona que deu la renda, la seva cònjuge no separat legalment o parella de fet inscrita, els fills, amb independència de la seva edat. 5. Si l'arrendatari és propietari o usufructuari d'un altre bé immoble a Espanya no s'entendrà que concorren els supòsits de vulnerabilitat econòmica. Aquest requisit és extensiu a qualsevol membre de la unitat familiar.
Creació d'una línia específica d'avals de l'Estat, mitjançant acord entre el Ministeri i l'Institut de Crèdit Oficial (ICO), a la qual podran tenir accés les llars que puguin estar en situació de vulnerabilitat com a conseqüència de l'expansió de l'COVID-19 i que no comportarà cap tipus de despeses o interessos per al sol·licitant.
Modificacions de la moratòria hipotecària regulada en el RDLL 8/2020, de 17 de març de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19:
Defineix els supòsits de vulnerabilitat econòmica, amplia el termini de suspensió a 3 mesos i es realitzen ajustos tècnics per facilitar l'aplicació de la moratòria de deute hipotecari per a l'adquisició d'habitatge habitual.
Clarifica:
- que les quotes suspeses no s'han de liquidar un cop finalitzada la suspensió, sinó que tots els pagaments futurs s'han de posposar el que hagi durat la suspensió.
- el concepte de “despeses i subministraments bàsics” a l'efecte de la definició del llindar de vulnerabilitat, incloent-hi en aquest concepte les despeses associades a subministraments d'electricitat, gas, gasoil per a calefacció, aigua corrent i dels serveis de telecomunicació fixa i mòbil.
També s'amplia la informació que han de remetre les entitats financeres al Banc d'Espanya, per tal de facilitar el seguiment de l'impacte d'aquesta mesura, així com el règim de supervisió i sanció.
La moratòria del deute hipotecari del RDLL 8/2020, inicialment prevista per a l'habitatge habitual de les persones físiques s'estén a dos nous col·lectius: el dels autònoms, empresaris i professionals respecte dels immobles afectes a la seva activitat econòmica, d'una banda, i a les persones físiques que tinguin arrendats immobles pels quals no percebin la renda arrendatícia en aplicació de les mesures en favor dels arrendataris a conseqüència de l'estat d'alarma.
Pròrroga la vigència de totes les mesures adoptades pel RDLL 8/2020 atenent a la seva objecte i naturalesa.
Mesures per garantir la continuïtat de subministrament energètic:
S'amplia el col·lectiu de potencials perceptors del bo social d’electricitat i S’adopten un conjunt de mesures dirigides a garantir la continuïtat del subministrament energètic i d'aigua per a llars mentre duri l'estat d’alarma. Per a això, mentre estigui en vigor l'estat d'alarma, no es pot suspendre el subministrament a consumidors domèstics en el seu habitatge habitual, per motius diferents de la seguretat del subministrament, de les persones i de les instal·lacions, encara que consti aquesta possibilitat en els contractes de subministrament o accés subscrits pels consumidors.