1.200 infants calderins participen en el programa Educació per la mobilitat segura

Dimarts, 12 de febrer de 2013

Fa més de 25 anys que la Policia Local imparteix aquest programa que, a través del joc, la reflexió i la participació dels infants i joves, educa en valors per una mobilitat cívica i segura

 

"Sóc aquí perquè he pres mesures de seguretat al carrer". És el que diu els sotsinspector Josep López als infants quan arriba a una classe d'Educació per la mobilitat segura. I és també el lema d'aquest programa que té per objectiu fer conscients a infants i joves dels efectes del seu comportament a la via pública sobre la seva seguretat i la dels altres.

 

La Policia Local de Caldes s'adreça cada any a més de mil estudiants calderins amb l'objectiu de crear espais per a la reflexió i la incorporació de valors i actituds a favor de l'ús segur i responsable dels espais públics.

 

El programa Educació per la mobilitat segura s'imparteix a totes les escoles i a tots els cicles, de manera que cada estudiant del municipi rep diferents sessions adaptades a la seva edat i al llarg de la seva trajectòria escolar.

 

Enguany hi participen 1.200 infants d'infantil, primària i secundària de les escoles Calderí, Farell, Montbui i Pia i de l'Institut Manolo Hugué. I les dinàmiques, un cop més, són dissenyades i impartides pels policies Santi Vives i Julio León, amb la col•laboració i supervisió del sotsinspector Josep López.

 

L'alcalde, Jordi Solé, ha visitat aquest matí una de les sessions, que tenia lloc a l'Escola Pia amb alumnes de quart d'ESO. La visita ha servit per intercanviar impressions amb agents i alumnes i per presentar, en roda de premsa, aquesta nova edició del veterà programa Educació per la mobilitat segura.

 

El joc, la reflexió i el debat són els pilars aquest programa educatiu
El programa Educació per la mobilitat segura s'adreça a l'últim curs de cada cicle. Hi participen, per tant, alumnes de P5, de 2n, 4r i 6è de primària i de 4rt d'ESO. Segons aquesta planificació, cada infant que faci tota la seva vida escolar a Caldes de Montbui haurà assistit a cinc edicions d'aquest programa. I cada edició estarà dissenyada pensant en el tipus de relació que s'estableix entre l'infant i la via en funció de la seva edat.

 

Així, els més petits aprendran a identificar a un agent de la Policia Local i els més gran reflexionaran sobre qüestions relacionades amb l'accidentalitat o el consum d'alcohol. Pel mig, en cada cicle s'hauran tractat aspectes claus per a la seguretat adaptats a cada edat.

 

La base d'aquest programa és la confecció de sessions participatives, en les quals els infants juguen per aprendre i els joves interactuen en activitats que promouen la reflexió i el debat. L'objectiu és començar per l'acció per traslladar als participants a situacions reals, properes a ells i als seus hàbits i costums quotidians. Tot plegat per acabar construint un mapa conceptual d'actituds a favor de la mobilitat segura per a un mateix i per al nostre entorn urbà.

 

Activitats per cursos
P5: treballen la identificació dels agents de la Policia Local a través del conte "El poli Joan", en el qual un nen s'ha perdut al mercat. Els infants aprenen que han de memoritzar el seu nom, cognoms i adreça. També treballen, amb un conte de les Tres bessones del Servei Català de Trànsit com cal comportar-se si es va a peu, en cotxe o en autobús.

 

2n de primària: aprenen a minimitzar riscos per accidents a través d'un joc de pati i una reflexió posterior a l'aula. Recorden la necessitat d'elements de protecció com genolleres, casc, etc, necessaris si s'utilitzen bicicletes o patinets.

 

4r de primària: els infants treballen sobre aquells aspectes en els quals ja prenen decisions per ells mateixos a través d'una activitat de teatre titulada "Vaig a la platja en bicicleta" i a través d'un joc al pati que els convida fer eleccions ràpides i segures traslladables a la via pública.

 

6è de primària: en aquest curs s'introdueix el concepte "civisme" a la via pública. Es treballen actituds solidàries amb qui té problemes de mobilitat a la via pública o el respecte pels espais comuns. L'activitat acaba amb un treball i, el millor grup de cada classe fa una sortida a PortAventura.

 

2n d'ESO: a través d'un joc de rols treballen presses de decisions més complexes, individuals i en grup. L'objectiu és que els joves interioritzin conceptes de seguretat individuals que s'imposin també quan actuen en grup. També s'introdueix, per primera vegada, el treball contra els accidents de trànsit.

 

4r d'ESO: els futurs conductors treballen temes com l'accidentalitat i les seves repercussions en un mateix i en l'entorn. També es treballa sobre consum d'alcohol a través de la reflexió, però també aportant informació sobre afectació a la conducció, aspectes legals, sancions, etc.

 

Per concloure l'edició, a l'abril se celebra una setmana d'activitats lúdiques, fora de l'escola, adreçades als alumnes de primària. I, en acabar el curs, es fa la sortida a PortAventura per als alumnes guanyadors del concurs en el què participen els alumnes de sisè.

Darrera actualització: 5.03.2013 | 12:42