Ajuntament i Policia Local s'afegeixen al projecte de millora dels cossos de seguretat de la Generalitat

Dimecres, 4 d’abril de 2012

L'Ajuntament s'adhereix a la xarxa RESCAT i al programari SIPCAT promoguts pel departament d'Interior de la Generalitat de Catalunya per a la millora de la gestió de les emergències

 


Dimarts 20 de març, l'alcalde, Jordi Solé, i el director general d'Administració de Seguretat, Andreu Joan Martínez, han signat l'adhesió de la vila a la xarxa de Radiocomunicacions d'Emergències de Catalunya (RESCAT) i, en paral•lel, han formalitzat l'adhesió de la Policia Local de Caldes de Montbui al Sistema de Gestió Integral per a les policies de Catalunya (SIPCAT).

 

Aquestes dues accions estan adreçades a la construcció d'un sistema únic de policia per a Catalunya amb la implicació dels Mossos d'Esquadra i les Policies Locals. En primer lloc, la RESCAT crea una xarxa de comunicacions segures que permet respostes coordinades en situacions d'emergència. En segon lloc, el programari SIPCAT, connecta els sistemes d'informació de la Policia de la Generalitat amb el Centre d'Atenció de Trucades CAT 112 (Emergències), de manera que agilita la gestió de les emergències i homogeneïtza les dades a tot el territori. Tot plegat genera un nou sistema de funcionament més integrat i compartit adreçat a la construcció d'un cos de seguretat cada vegada més eficaç.


XARXA RESCAT
És la xarxa de radiocomunicacions dels cossos operatius del Departament d'Interior i d'altres agents públics relacionats amb la gestió de les emergències de Catalunya (Mossos d'Esquadra, Bombers de la Generalitat, Bombers de Barcelona, Guàrdia Urbana de Barcelona, Servei d'Emergències Mèdiques, Agents Rurals, Agència Catalana de l'Aigua, Direcció General de Protecció Civil, policies locals i tots els ajuntaments sense policia local).

 

A diferència dels operadors de telefonia mòbil, la xarxa pretén arribar a tots els indrets on siguin necessàries les comunicacions, tant a nuclis de població com a tot el territori rural, i aporta un grau de fiabilitat major per garantir la disponibilitat del servei en tot moment i especialment en situacions d'emergència.

 

La xarxa està, a més, especialment dissenyada perquè sigui més robusta i fiable, sobretot en casos d'emergències, ja que no se satura per trucades de mòbils, té més cobertura que la telefonia convencional i resisteix en cas de manca de subministrament elèctric. Garanteix també la confidencialitat en les comunicacions i dades.

 

Entre les característiques de la xarxa RESCAT destaca la possibilitat de tenir localitzats tots els terminals i vehicles equipats d'emissores mitjançant un sistema GPS, cosa que permet visualitzar en tot moment on són cadascuna de les unitats operatives.

 

El Departament d'Interior ha ofert a totes les policies locals de Catalunya que també s'integrin en el mateix sistema de telecomunicacions i ha facilitat dos terminals als alcaldes de tots els municipis sense policia local de Catalunya, que d'aquesta forma estan connectats permanentment amb el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) per comunicar-se en qualsevol cas d'emergència.

 

Actualment hi ha signats 81 convenis per a l'adhesió dels ajuntaments a la xarxa RESCAT i 31 municipis que han aprovat el conveni per les seves Juntes de Govern o Ple de l'Ajuntament.

 

SIPCAT
El Departament d'Interior, en el marc del projecte PISE (Plataforma integrada de seguretat i emergències), ha impulsat un pla global de les emergències per a Catalunya que no sols involucra la Generalitat, sinó també les administracions locals.

 

El programari SIPCAT parteix d'una aplicació informàtica de seu local ja desenvolupada que ha servit de base per a la construcció del sistema, amb tots els requeriments funcionals i tècnics necessaris per assolir l'objectiu i l'èxit de les accions d'implantació del projecte (programari de gestió integral) a les policies locals de Catalunya.

Les característiques principals d'aquest nou aplicatiu són les següents:

 

• Possibilitat de treballar indistintament en local o en remot segons es vulgui, sense necessitat de disposar de costosos servidors en les dependències municipals.


• Funcionalitats avançades de gestió de la demanda (despatx), gestió i planificació d'activitat, gestió de recursos humans i materials, etc.


• Quadre d'Indicadors de Gestió d'una policia local.


• Integració amb Centre d'Atenció de Trucades CAT 112.


• Integració amb el SIP dels Mossos d'Esquadra.


• Integració amb el Servei Català de Trànsit.


• Integració amb el nou GIS corporatiu.


• Capacitat d'integració de plataformes de mobilitat (PDA) i certificats digitals, tramitació digital, etc.

 

Darrera actualització: 5.03.2013 | 12:42