Un cop analitzats els resultats de l’Ofercat de l’any 2023, des de l’Oficina de Català de Caldes de Montbui es duran a terme diferents accions de foment del català als comerços, que estaran incloses en el pla Ofercat del període 2024-2028
L'Oficina de Català de Caldes de Montbui i el Consorci de Normalització Lingüística (CNL) del Vallès Oriental han presentat els resultats de l'estudi Ofercat 2023, un sistema de mesura que permet conèixer la presència del català als comerços d'un territori determinat.
A través de l’Ofercat s'obté un índex de resultats, amb un barem d'entre 0 i 100 punts, amb el qual s'analitzen diferents ítems relacionats amb el català, tant parlat com escrit, i en què s'han obtingut dades relatives a les llengües emprades en la retolació, tant interior com exterior, així com de la llengua amb què el personal del comerç dona la benvinguda a la persona i si s'adapta al català si el client li parla en aquesta llengua.
En aquest sentit, la Secretaria de Política Lingüística va dur a terme l’estudi Ofercat l'any 2023 a Caldes de Montbui, que va analitzar l'ús que es feia del català a 194 comerços inclosos en els quatre eixos comercials principals de la vila.
L'estudi va centrar la seva valoració en dos ítems principals: la llengua de la retolació del comerç i l'ús de la llengua d'atenció de les persones treballadores cap a la clientela. Pel que fa al primer factor, els nivells són alts, si els comparem amb el segon, on l'ús disminueix bastant si tenim en compte la capacitat que tenen els dependents de parlar la llengua.
L’Oficina de Català durà a terme diferents accions de foment del català als comerços
Un cop analitzats els resultats de l’estudi Ofercat, i en el marc de les accions previstes en el programa 2024-2028, des de l’Ajuntament de Caldes de Montbui es duran a terme diverses actuacions amb les quals es pretén incrementar l’ús del català als establiments comercials, tant en el grafisme com en l’atenció oral. D’altra banda, des del consistori també es vol fer arribar als comerços el coneixement de la legislació existent en matèria lingüística.
Per tal d’acomplir amb els objectius fixats, s’ha creat la Campanya dels comerços aprenents, un programa dirigit a les persones que fan atenció al públic però que parlen molt poc català i on, a través de 15 sessions de 15 minuts, es donarà una formació essencial en llengua catalana. Dins dels resultats analitzats, s’ha detectat que moltes persones, a causa dels horaris laborals, no poden assistir als cursos de català i amb aquesta acció es vol facilitar el seu aprenentatge.
També s’han planificat visites a diversos comerços de la vila, principalment a bars, restaurants i botigues d’alimentació, on s’oferirà el Servei d’Assessorament Lingüístic i en matèria de legislació del català, la inclusió del comerç en la campanya de comerços aprenents i l’adhesió d’aquests al Voluntariat per la llengua. En aquest sentit, amb l’ampliació de la xarxa d’establiments col·laboradors del Voluntariat per la Llengua, es vol facilitar espais segurs on l’alumnat dels cursos de català i les persones participants puguin posar en pràctica els coneixements del català.
D’altra banda, es treballarà conjuntament amb l’àrea de comerç de La Piqueta per oferir al comerç que s’hi adreci informació sobre la legislació lingüística, els serveis de l’oficina de català i el circuit de validació del rètol principal. També es realitzaran tallers de sensibilització lingüística adreçats a comerciants catalanoparlants, a través de la col·laboració amb les associacions de comerciants.
Aquesta acció s’emmarca en l’eix núm. 2 del Pla d’Actuació Municipal 2023/2027 de l’Ajuntament de Caldes de Montbui. Més informació a www.caldesdemontbui.cat/pam