Fa 300 anys, el 14 de gener de 1714, les tropes de Felip V van assaltar i cremar Caldes de Montbui
El mateix dia que es compleixen 300 anys de l’assalt de les tropes borbòniques, l’Ajuntament de Caldes, amb la col•laboració de l’entitat Òmnium Cultural, ha presentat els actes commemoratius del Tricentenari a la vila termal. Ho ha fet al mateix lloc per on van entrar els soldats de Felip V, a l’anomenada “bretxa” de la muralla, actual carreró entre el carrer Major i els Corredossos de baix.
L’Alcalde de Caldes, Jordi Solé, ha destacat la importància de donar a conèixer aquests fets dramàtics per enfortir la memòria històrica i col•lectiva del municipi. L’Alcalde ha ressaltat també el fet de pertànyer al conjunt de pobles anomenats “viles socarrades”, en referència a aquelles poblacions que foren saquejades i cremades per l’exèrcit borbó.
Per la seva banda, el regidor de Patrimoni, Isidre Pineda, ha explicat que Caldes de Montbui es sumarà als actes del Tricentenari commemorant la resistència del poble davant l’assalt de les topes de Felip V. Aquests actes constaran d’una exposició al Museu Thermàlia comissionada pel calderí Gustau Erill, i tindrà referències als fets transcorreguts a la vila termal avui fa 300 anys.
Per inaugurar aquesta exposició es contarà amb la presència de “La Coronela”, les tropes dirigides per Rafael Casanova que lluitaren en defensa de les llibertats catalanes. L’Aurora Vela, coordinadora de la secció local d’Òmnium Cultural a Caldes ha destacat precisament que es tracta de l’únic poble de fora de Barcelona on es desplaça “La Coronela”. Més enllà de l’exposició es proposaran també xerrades i concerts, a més de la col•locació d’un panell informatiu que identifiqui Caldes com a “vila socarrada”.
Per finalitzar la roda de premsa, el comissari de l’exposició, Gustau Erill, ha llegit una carta del duc de Populi que relatava l’assalt de les tropes borbòniques a Caldes. Aquesta carta, entre d’altres documents, es podrà llegir a partir del diumenge 9 de març al museu Thermàlia.