Planificar els viatges, contractar una assegurança, conèixer les condicions de les companyies on contractem serveis directament i evitar compres online a webs desconegudes són alguns consells que poden ajudar a evitar sorpresas desagradables aquestes vacances
Una primera recomanació és planificar les vacances (triar el destí, el mjtjà de transport, etc) d’acord amb les nostres possibilitats. Per aquesta tasca resulta del tot recomanable elaborar un pressupost de vacances, realista i detallat, amb un desglossament per partides que no oblidi res d'important: desplaçaments, allotjament, alimentació... Un cop establert un pressupost i un destí arriba el moment de contractar.
Una bona opció és adquirir un viatge combinat o un paquet turístic en una agència de viatges. Tant si ho contracteu en línia, com si ho feu a un establiment físic, amb un únic organitzador, aquest serà el responsable de tot el que inclogui el contracte de viatge. En cas que sorgeixi alguna incidència durant l’estada, podreu adreçar-vos a l’organitzador o al minorista indistintament perquè us proporcioni una solució o alternativa al problema. A més, els empresaris que organitzen o comercialitzen viatges combinats estan obligats a mantenir una garantia que, en cas d’insolvència, permeti executar correctament el viatge fins que finalitzi i reemborsar tots els pagaments que hagin fet els viatgers, si és el cas. És important que llegiu molt bé el contracte, especialment pel que fa a les condicions de cancel·lació, ja que si anul·leu el viatge haureu d'assumir despeses que poden variar en funció de les condicions acceptades en el moment de la contractació.
Una altra opció cada cop més habitual és contractar els serveis de forma individualitzada, Internet obre les portes a una infinitat de recursos per informar-se sobre la destinació o adquirir tot tipus de serveis. Des de qualsevol dispositiu mòbil és possible comprar fàcilment un bitllet d’avió o de tren, reservar una habitació d’hotel o llogar un cotxe. Per evitar disgustos, contracteu exclusivament en pàgines de confiança, assegureu-vos que a la web apareix identificat el responsable del comerç en línia, la seva ubicació i proporciona tota la informació que necessària sobre consum i tractament de dades personals. Pareu atenció de que disposi d'una connexió segura. L’accés a la pàgina ha de ser directe i no a través d’enllaços per assegurar que no es tracta d’una web fraudulenta.
Finalment, valoreu la possibilitat de contractar una assegurança de viatge (de cancel·lació, sanitària, etc.). Si la contracteu, llegiu-ne amb detall les condicions per detectar possibles limitacions i assegurar-vos que cobreix els supòsits que us interessen. Si aneu a l'estranger, consulteu quina assistència sanitària tindreu en el país de destí, la necessitat de visat o passaport... Dins de la Unió Europea feu servir la targeta Sanitària Europea (TSE), que permet rebre assistència de la sanitat pública en qualsevol dels Estats membres, podeu sol·licitar-la gratuïtament des del web de la Seguretat Social; desconfieu de pàgines d’internet en què es cobra per aquest tràmit.
En general, contractar els viatges a través d’alguna agència de viatges és una bona opció ja que constitueix un Paquet Turístic i això està regulat. Si hi ha algun problema amb el viatge i/o amb els serveis que aquest inclou és més fàcil d’abordar si hi ha una agència de viatges darrera que si no hi és.
Assegurances de viatges
Els preus de les assegurances de viatges varien en funció de diverses variants (dies de viatge, del capital assegurat, de les garanties, etc), però sempre representen un percentatge molt baix respecte el preu del viatge. Per això és recomanable considerar l’opció de contractar una assegurança de viatges.
El risc més bàsic que cobreix una assegurança de viatges és la pròpia anul·lació del viatge, i a partir d’aquí s’aniria ampliant amb la pèrdua d’equipatge, la pèrdua d’alguns dels serveis que inclou el viatge, la malaltia o accident de la persona que contracta l’assegurança, el retorn al país d’origen (repatriació), el retorn ràpid per si algun familiar es posa malalt i la persona que contracta l’assegurança ha de tornar de pressa i abans d’acabar el viatge. També hi ha la possibilitat de contractar una cobertura de RC per si la persona que contracta l’assegurança provoca danys a tercers en el país de destí i rep alguna reclamació.
Viatjar en avió
El primer que cal assumir, malgrat que sigui una obvietat, és que els preus dels bitllets d’avió són lliures i les companyies els fixen segons criteris comercials que poden fluctuar en funció de la demanda o l’època de l’any, el preu d’avui pot ser diferent al preu de demà. Comprar amb la suficient antelació és una bona manera d’estalviar. A més, cal tenir present que si adquirim aquets bitllets a través d’un intermediari, com ara una agència de viatges o una plataforma digital, ens poden cobrar despeses de gestió que encariran el preu final.
L’èxit de qualsevol compra radica a tenir informació acurada en relació a allò que estem comprant. Per evitar problemes, és imprescindible conèixer amb exactitud les condicions de la tarifa que estem contractant i verificar que s’adapta a les nostres necessitats (la política d'equipatges, l’impossibilitat de fer canvis o cancel·lacions...) i estar atents als serveis addicionals que poden fer incrementar el preu (les assegurances, l’opció de triar el seient...). Aquestes opcions que impliquen despeses addicionals no poden estar premarcades en els formularis de compra i la companyia està obligada a informar-nos del preu total del bitllet, amb impostos inclosos, abans del pagament. Recordeu que les companyies aèries no poden cobrar cap despesa per l'emissió del bitllet.
Arribeu a l'aeroport amb temps de sobres per passar els controls i facturar el vostre l’equipatge. Per tal d’evitar sorpreses desagradables, és important que us informeu prèviament sobre la documentació que us exigiran per viatjar, en especial si el vostre destí està fora de l’espai Schengen (passaport, visat...), la companyia aèria no té cap obligació d’informar-vos dels documents o dels requisits sanitaris necessaris per viatjar a la destinació triada.
En cas de retard en la sortida, teniu dret a una compensació econòmica d'entre 250 i 600€, en funció de la distància del vol, si arribeu al destí final amb 3 hores de retard o més. Si finalment el vol es cancel·la, podeu escollir entre la devolució de l'import del bitllet o un mitjà de transport alternatiu. També us correspon la mateixa compensació econòmica que en el cas de retard (d'entre 250 i 600€ per passatger) excepte que us ho comuniquin amb 2 setmanes d'antelació o la cancel·lació sigui conseqüència de circumstàncies imprevisibles o inevitables i alienes a l'empresa (mal temps, per exemple).
Si us deneguen l'embarcament en contra de la vostra voluntat per sobrereserva (overbooking), teniu dret a triar entre la devolució de l'import del bitllet o un transport alternatiu fins a la destinació final i una compensació econòmica en funció de la distància del vol (entre 250 i 600€). Aquest import es redueix a la meitat si accepteu un vol alternatiu que us permeti arribar a destí amb poques hores de diferència respecte de l'hora prevista inicialment.
Si patiu incidències amb l'equipatge (danys, retard, pèrdua o destrucció), recordeu emplenar sempre el PIR (Informe d’Irregularitat d’Equipatge) abans de marxar de l’aeroport. Sense aquest document la vostra reclamació no prosperarà. A banda d’aquest tràmit, també heu de presentar una reclamació a la companyia aèria dins els 7 dies posteriors a la recepció de l’equipatge danyat. Pel que fa a les compensacions, la responsabilitat de la companyia queda limitada a un màxim de 1.600 euros, aproximadament uns 27,5€ per kilogram d’equipatge.
El pagament amb targeta bancària
El pagament amb targeta és la modalitat més utilitzada a les botigues virtuals. L'única informació necessària per fer el pagament està continguda a la pròpia targeta de crèdit/dèbit. Encara que impliqui l'intercanvi en línia de dades bancàries, pot arribar a ser un sistema de pagament molt segur sempre que la botiga utilitzi una passarel·la de pagament que ofereixi algun banc, el qual s'encarregarà de verificar l'autenticitat de la targeta i de la protecció dels dades del client. Si hi ha dubtes sobre la fiabilitat de la web, és millor descartar la compra i no facilitar les dades de la targeta de crèdit. Per aquestes gestions us recomanem valorar la possibilitat de disposar d'una targeta prepagament d'ús exclusiu per fer pagaments en línia.
La targeta sanitària europea
La targeta sanitària europea ofereix cobertura sanitària dintre de la Unió Europea en les mateixes condicions que el país de destí (no del país d’origen). És a dir que si, per exemple, el país on s’està te alguna mena de copagament, la persona usuària de la targeta sanitària també haurà de complir amb aquest copagament per ser atesa en aquell país, encara que a Catalunya o a Espanya no es tingui aquest copagament.
La targeta sanitària europea es demana a la Seguretat Social i és gratuïta (hi ha algunes webs que cobren per fer-ho, però ni són les oficials ni és correcte aquest cobrament)
La targeta sanitària europea no cobreix la repatriació en cap cas (no cobreix el trasllat si la persona malalta ha de viatjar per ser hospitalitzada al seu país d’origen, ni tampoc en cas de mort)
Oficina Municipal de Consum de Caldes de Montbui
L’OMIC de Caldes de Montbui és un servei gratuït, gestionat per Cooperativa 70, que informa i assessora a les persones consumidores calderines amb la finalitat de defensar els seus drets davant un acte de compra d’un producte o servei. Podeu adreçar-vos-hi per a qualsevol consulta i/o tramitació de queixes i reclamacions..
L’Oficina Municipal de Consum de Caldes està situada al carrer de Font i Boet, núm 7 de Caldes de Montbui i s’hi pot contactar a través del telèfon 93 865 45 30 i de l’adreça electrònica: info@omiccaldesdemontbui.cat i a la pàgina de l’OMIC
Més informació i consells
La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Suport a les Polítiques de Consum, defensa els drets de la ciutadania en l’àmbit de consum i promou el consum responsable.
En aquest link trobareu més informació per planificar correctament les vacances i evitar sorpreses desagradables.