Els visitants de l’última edició del Mercat de Nadal van fer una despesa de més d’un milió d’euros als establiments de Caldes. L’estudi d’impacte econòmic també calcula que es va superar els 50.000 visitants
A nivell comercial, el Mercat de Nadal va suposar un increment de pràcticament el 22% de les vendes dels establiments de Caldes, i més de la meitat dels comerços van registrar un increment de les vendes
L’impacte econòmic de la darrera edició del Mercat de Nadal va superar el milió d’euros. Durant els 6 dies que va durar, s’estima que les persones que van visitar Caldes de Montbui van gastar aquesta xifra entre els comerços i establiments del municipi. A més, es calcula que van passejar pels carrers de Caldes més de 50.000 persones procedents de més d’una seixantena de municipis. La mitjana de despesa per visitant se situa en els 63 euros, incloent en aquest concepte tot el que s’hagin pogut gastar en les parades, en els comerços o restaurants i, fins i tot, en allotjament, durant els dies de Mercat. Aquestes són algunes de les principals dades d’un estudi elaborat per encàrrec de la regidoria de Turisme.
Pel que fa referència a la procedència, destaca el fet que el 88,5% dels visitants venien de fora de Caldes de Montbui i d’aquests, aproximadament el 49% van venir de municipis situats a més de 30km de distància. La gran majoria (el 21,9%) viuen a Barcelona. A més, és significatiu des del punt de vista de promoció turística el fet que un 16,2% dels visitants era la primera vegada que visitaven Caldes de Montbui.
Els productes d’alimentació artesana i la possibilitat de degustar carn d’olla i brou termal són dos dels aspectes més ben valorats entre els visitants. De fet, més del 60% dels enquestats afirmen que han consumit o que pensen consumir brou durant la seva estada al Mercat de Nadal.
L’anàlisi s’ha fet a partir de 210 enquestes a persones majors de 18 anys escollides completament a l’atzar a diferents punts del municipi. També es va enquestar 42 comerços de Caldes un cop finalitzat el Mercat.
L'alcalde Isidre Pineda presenta els principals resultats de l'estudi sobre l'Impacte Econòmic del Mercat Nadal 2023:
La regidora de Turisme i Termalisme, Carme Germà, presenta els principals resultats de l'estudi sobre l'Impacte Econòmic del Mercat Nadal 2023:
Sergi Romero, responsable de la consultora MDK, presenta els resultats de l'estudi d'Impacte Econòmic del Mercat Nadal 2023:
Visitants i comerços aproven el Mercat de Nadal amb un notable alt
Un altre dels elements significatius que es desprenen d’aquest estudi és l’elevat grau de satisfacció de les persones que van visitar el Mercat de Nadal. La nota mitjana és d’un 8,51 sobre 10. A més, el 93,8% assegura que té intenció de tornar a una nova edició. Una dada especialment significativa si es té en compte que, a més, aproximadament la meitat dels enquestats venien per primera vegada al Mercat de Nadal de Caldes de Montbui. Així mateix, destaca l’elevat nivell de fidelització dels visitants perquè un 41,4% afirma que ja havia visitat el Mercat l’any anterior.
Aquestes dades van en la mateixa línia que les dels comerços i establiments que també formen part de l’estudi. En general, puntuen el Mercat de Nadal amb un 8,32 sobre 10. A més, el 81% dels comerciants admeten que té una repercussió positiva pel seu negoci. Un percentatge que creix fins el 95,3% quan es considera que l’impacte és positiu pel conjunt del municipi.
El Mercat, una injecció econòmica pels establiments comercials i de restauració
La passada edició del Mercat de Nadal va suposar un increment de pràcticament el 22% de les vendes dels establiments de Caldes de Montbui. Un impacte gairebé general perquè la meitat dels comerços assegura que ha incrementat les vendes durant aquells dies. De fet, 7 de cada 10 visitants han comprat o consumit durant la seva estada al municipi.
La despesa mitjana a les parades instal·lades al Mercat ha estat de 27,67 euros mentre que la despesa en establiments del municipi ha estat de 28,81 euros. Així, un 81% dels comerciants considera que la repercussió del Mercat en els eu negoci ha estat positiva o molt positiva.
Els comerciants més incentivats a participar de forma activa a la propera edició del Mercat de Nadal són els que estan situats més a prop de la zona on s’ubiquen les parades. Així, un 55,6% afirmen que tenen intenció de participar-hi activament aquest any. Una dada que contrasta amb el fet que el 71,4% dels comerços afirma no haver realitzat mai cap acció especial coincidint amb l’esdeveniment.
L’estudi permet identificar els punts forts i els punts febles
La senyalització específica fora de la zona del Mercat de Nadal (7,83) i l’aparcament (6,78) són els dos aspectes que reben més mala puntuació a l’estudi. En aquest sentit, els que més malament puntuen la disponibilitat d’aparcament durant el Mercat són, precisament, els veïns de Caldes de Montbui (5,83) i els comerciants (4,79). Una valoració que contrasta amb la que li donen a aquest aspecte les persones que procedeixen de fora del municipi. De fet, com més allunyats de Caldes menys problema troben en la disponibilitat d’aparcaments, fins el punt que els que venen de poblacions situades a més de 30km de Caldes valoren amb un 7,28 la disponibilitat d’aparcament.
En aquest sentit, els comerciants també fan un llistat de propostes que consideren que podrien servir per millorar. Primer, ampliar el recorregut i l’àrea del Mercat de Nadal fent-lo arribar a altres carrers. D’aquesta manera, i lligat amb això, també demanen ampliar el nombre de parades. En aquest sentit, 1 de cada 4 visitants troba a faltar més parades de menjar i food trucks. Un percentatge que augmenta entre els visitants que venen de municipis més llunyans. Finalment, els enquestats també consideren que hi ha marge de millora pel que fa a la gestió de les cues i la massificació de gent en determinats espais i/o moments, i l’enllumenat dels carrers i de les parades.