El projecte de “Mediació al pati” torna aquest curs a l’escola Montbui

Dimecres, 6 de novembre de 2024

Coincidint amb la represa del servei de mediació municipal, aquest novembre arrenca de nou el projecte de mediació de pati a l’escola Montbui, amb l’objectiu que el centre l’assumeixi com un projecte propi

La mediació és un procés de gestió de conflictes en el què les persones implicades es reuneixen en presència d’una figura mediadora i, mitjançant el diàleg, busquen sortides al problema conjuntament.

Amb l’objectiu de millorar la convivencia als centres educatius, el programa de Mediació al pati promou que sigui el propi alumnat d’un centre qui resolgui els conflictes que sorgeixin a l’hora del pati a partir del diaàleg i la convivencia i l’ajuda entre iguals, i promovent un canvi de comportament i d’actitud de l’alumnat afavorint-ne la prosocialitat.

Els objectius del programa Mediació al pati són: millorar la convicència, afavorir el respecte, entendre les emocions de les altres persones, prendre consciència de les pròpies emocions i saber expressar-les, i desenvolupar el domini de les habilitats socials i emocionals (diàleg, comunicació, expressió d’opinions i desitjos …).

El programa de Mediació de Pati es reprèn aquest curs 2024/25 a l’escola Montbui

Després de tres cursos d’aturada, el programa es torna a reprendre al centre i per això el professorat ja ha començat a parlar-ne amb l’alumnat de cicle mitjà i superior.

Aquest dimarts 5 de novembre alumnes de 4t, 5è i 6è han assistit a una xerrada per part del mediador municipal que, a més d’explicar en què consisteix la mediació al centre educatiu, pretén motivar a alumnat a presentar-se voluntàriament a representar aquesta figura conciliadora dels conflictes que puguin sorgir entre el propi alumnat.

A partir d’aquí s’inicia el procés de formació i sensibilització dels nois i noies que es presenten voluntàriament per fer la mediació. Del conjunt d’alumnes que s’hi presenten se n’acabaran triant un total de 12 (4 per cada curs: 4t, 5è i 6è) i d’aquests 4, 2 seran titulars i 2 reserves.

La formació en mediació, tant al professorat com a l’alumnat seleccionat, es farà durant el primer trimestre del 2025. També durant el primer trimestre, i coincidint amb el Dia Internacional de la Mediació (21 de gener) es preveu fer un acte de benvinguda a l’alumnat que farà la mediació aquest curs.

La intenció és que la Mediació al pati es faci durant el darrer trimestre del curs i que a final de curs es faci l’entrega de diplomes a l’alumnat mediador, així com una valoració de la represa del programa que es vol mantenir en els cursos posteriors com un projecte incorporat pel propi centre.

La coordinació d’aquest programa al centre es farà a través del COCOBE, una figura de nova creació als centres que treballa amb el mediador municipal i que vetlla per millorar la convivència, la coeducació i el benestar emocional de l’alumnat.

La Mediació al pati

La participació en el programa de mediació és voluntària i s’adreça a l’alumnat de 4t, 5è i 6è.  La informació que reben les persones que actúen com a mediadores és confidencial i no poden parlar d’allò que succeeix i les solucions es busquen entre les persones afectades pel conflicte i la mediadora  que es vetlla pels interessos de les ambdues afectades. No es pot imposar cap sanció, ni obligar a complir pactes.

Algunes de les qualitats més apreciades de la figura de la mediació són la comprensió, el saber escoltar, l’empatia (posar-se al lloc de l’altre), la reflexió, la responsabilitat i la discreció, entre d’altres.

El paper de la persona mediadora

Quan jo faig de mediadora, l’objectiu és ajudar a altres nen/es a resoldre conflictes.

Quan ajudo a resoldre un conflicte també aprenc a prevenir a resoldre els meus.

Jo puc ser un bona figura mediadora amb la pràctica i l’experiència.

Sóc una guia per l’alumnat implicat en un conflicte i modero les seves intervencions.  

He d’afavorir la reflexió i el diàleg per trobar la solució.

Jo puc suggerir però mai decidir.

Sóc una figura de mediació  no jutjo.

El paper del professorat

El professorat tutor de les aules han de presentar el programa a l’alumnat i explicar què és la figura de mediació i quin és el paper de l’alumnat mediador, així com presentar la figura mediadora a la resta de l’alumnat per tal que es coneguin i puguin adreçar-s’hi. Tanmateix, l’alumnat que actúa com a mediador passa per les aules a presentar-se.

L’alumnat mediador sempre pot comptar amb el professorat que hi ha al pati en funció del conflicte.

La resta de la comunitat educativa està implicada en la mesura en què tothom coneix el funcionament del programa i anima al seu alumnat a la resolució de conflictes a través del diàleg i de la figura de mediació.

El Punt de Mediació

A més de la formació en els centres educactius del municipi, el servei de mediació municipal  és obert a tota la població per donar suport a la ciutadania que ho requereixi en la gestió i facilitació de conflictes amb la finalitat d’extendre la cultura de la mediació i la resolució pacífica.

Els conflictes que es poden tractar a través d’aquest servei són:

Els derivats de la convivencia ciutadana com sorolls, obres, parets mitgeres, humitats, animals de compañía, arbres, antenes, activitats comercials, entre d’altres.

Els derivats de la dificultat de relació i comunicació en les relacions familiars com processos de separació i divorci, cura de la gent gran o persones dependents.

Els derivats de la gestió d’entitats, associacions i comunitats veinals.

Els derivats de l’àmbit escolar.

Més informació al web municipal (https://www.caldesdemontbui.cat/serveis-i-tramits/serveis/mediacio-ciutadana.html) i al correu electrònic: mediacio@caldesdemontbui.cat

Darrera actualització: 11.11.2024 | 09:45