La pandèmia ha obligat a incrementar la despesa municipal en la compra d’aliments del Rebost Solidari d’Aliments per garantir la cobertura de les més de 200 famílies ateses durant el 2021
L’impacte de la COVID també es nota des del Banc d’Aliments i el Rebost Solidari d’Aliments de Caldes de Montbui. En aquest sentit, des de l’inici de la pandèmia s’ha hagut de fer front a un augment exponencial de la demanda d’aliments. Això ha implicat que l’aportació econòmica de l’Ajuntament al Rebost Solidari d’Aliments s’ha hagut d’incrementar significativament els últims dos anys per donar cobertura a les necessitats creixents d’ajuda. En concret, la partida inicial prevista pel 2020 de 30.000€ es va haver d’augmentar fins els 43.000€. Una cosa similar ha passat aquest 2021. La previsió inicial pressupostada ja es va incrementar fins els 40.000€ però la xifra ja ha quedat superada i, en el que portem d’any, l’Ajuntament ja ha assumit una despesa de 43.000€.
Unes dades que ha presentat en roda de premsa el regidor de Serveis Socials, Pep Busquets.
Aquest increment de la despesa s’explica, d’una banda, per l’augment de les famílies que han patit l’impacte econòmic de la pandèmia. Però també té a veure amb la disminució d’aliments que han arribat a través del Banc d’Aliments i del programa FEGA, el programa d’ajuda alimentària del Fons Europeu de Garantia Agrària. Això ha obligat a augmentar la despesa municipal per tal de poder garantir a tots els ciutadans atesos la cistella bàsica d’aliments establerta per les entitats que formen part del Rebost Solidari d’Aliments.
Així, en el que portem de 2021, s’han entregat gairebé 2.000 lots d’aliments a 200 famílies. Una ajuda que ha permès atendre més de 500 ciutadans. Aquesta dada reflecteix l’augment de demanda d’aliments registrat els últims dos anys com a conseqüència de la pandèmia.
Lots entregats
Famílies
Beneficiaris
01/01/19 a 11/11/19
1.374
148
393
01/01/20 a 11/11/20
1.375
203
515
01/01/21 a 11/11/21
1.921
200
539
El Rebost Solidari d’Aliments es gestiona conjuntament entre l’Ajuntament, Creu Roja Caldes i Càritas Caldes. Des de l’Ajuntament es fan les aportacions econòmiques necessàries per finançar la compra d’aliments i cobrir la resta de despeses que genera el propi funcionament del rebost. Els tècnics municipals són també els que s’encarreguen de fer les corresponents valoracions dels usuaris que han de fer us d’aquest servei. Per la seva banda, des de Creu Roja i Càritas, s’encarreguen de fer la recepció dels aliments que procedeixen del Banc d’Aliments i del programa FEGA i, posteriorment, són els encarregats de fer la distribució dels lots als beneficiaris. Gràcies al Gran Recapte de l’any passat, les entitats col·laboradores han rebut 50 targetes moneder de 50€ cada una per poder repartir entre els beneficiaris. Això són, aproximadament, 5.000€ en targetes moneder que s’han pogut convertir en aliments.
El Gran Recapte suma una APP per fer les aportacions
La 13ena edició del Gran Recapte d’Aliments, impulsat pel Banc d’Aliments, se celebra aquest any entre el 19 i el 27 de novembre, i de l’11 de novembre a l’11 de desembre a través d’Internet. L’Ajuntament de Caldes de Montbui, en col·laboració amb Creu Roja, Càritas i les Esglésies Evangèliques Paraula Viva i George Lawrence, i del Rotary Club.
Josep Puigdomènech, coordinador de Càritas de caldes de Montbui.
Carles Martínez, president de Creu Roja de Caldes-Palau-Sant Feliu.
Eva Chacón, coordinadora de Creu Roja de Caldes-Palau-Sant Feliu.
A banda de la participació d’aquestes entitats, la jornada també compta amb la col·laboració de diversos voluntaris que, amb el canvi de format, s’encarreguen d’informar i respondre els dubtes dels ciutadans respecte al funcionament del Gran Recapte. Aquest any, a banda dels voluntaris que s’inscriuen directament, també hi participen alumnes dels tres instituts del municipi (IES Manolo Hugué, IES Pic Del Vent i Escola Pia) que dedicaran unes hores a dur a terme aquesta acció de voluntariat.
Aquesta edició repetirà el sistema imposat l’any passat com a conseqüència de la pandèmia. Això va suposar substituir la recollida massiva d’aliments físicament per la campanya virtual de donacions monetàries. Per això, la campanya tornarà a ser amb aportacions monetàries destinades a l’adquisició i distribució d’aliments.
Les donacions recollides permetran al Banc d’Aliments adquirir els productes en funció de les necessitats en els diferents períodes de l’any. A més, el nou sistema també permet adquirir productes frescos i refrigerats de més elevat valor proteic. I, paral·lelament, el fet de disposar de diners, permet als responsables del Banc d’Aliments de disposar de targetes monetàries per entregar als beneficiaris. Això permet que les persones ateses puguin triar directament als establiments els productes alimentaris que més els calen en cada moment.
La principal novetat d’aquesta edició és la incorporació del petit comerç. A través d’una nova APP es podrà digitalitzar tot el procés de donació. La nova aplicació permet registrar una donació en tan sols 3 clicks a través del personal de la botiga.
Un any més, col·laboren en el Gran Recapte els supermercats Caprabo, Mercadona, Bon Àrea, Dia, Coaliment, Condis i Ametller Origen, així com també alguns dels comerços adherits a la Unió de Comerciants i Industrials de Caldes (UCIC). En aquest sentit, els establiments que no disposin dels mitjans necessaris per poder rebre les donacions a través de l’APP disposaran d’un sistema de talonaris per poder recollir les aportacions directament pel Rebost Solidari d’Aliments de Caldes.
Més enllà d’aquesta APP, els canals per a efectuar les donacions són els ja habituals: