Durant l'audiència pública, els 15 membres del Consell d'Infants expliquen el treball fet des del febrer fins ara i demanen continuïtat per a aquest òrgan de participació ciutadana
15 nens i nenes de les escoles de Caldes de Montbui (Calderí, Farell, Montbui i Pia), alumnes de 5è i de 6è, han ocupat les cadires de la Sala de Plens de l'Ajuntament per explicar a la ciutadania la feina feta pel Consell d'Infants del municipi.
Són els consellers que han protagonitzat el renaixement d'aquest òrgan de participació per a infants que es va reactivar a la vila el passat febrer i que ha superat les expectatives gràcies a la resposta de la comunitat educativa en general i dels infants en particular.
La sessió ha tingut lloc la tarda de dilluns 20 de juny, com a cloenda d'aquests mesos de treball. La trobada ha estat un lliurament a la ciutadania de la feina feta i les conclusions extretes pels nens i les nenes després de treballar temes com el Pla de cooperació local i la Festa Major de Caldes. També han assistit representants polítics, els principals receptors de les propostes i reflexions del Consell d'Infants. La cloenda ha anat a càrrec de Jordi Solé, alcalde, i Isidre Pineda, qui ha assistit al seu primer acte d'ençà que ha estat nomenat regidor de Participació Ciutadana.
Amb aquest acte, i per quart any consecutiu, l'Ajuntament dóna resposta a les condicions del Reglament de Participació Ciutadana, segons les quals les audiències públiques han de ser convocades, com a mínim, un cop a l'any, per tal de fer efectiu el dret a la informació i a la participació.
La iniciativa de celebrar aquestes sessions informatives també pot sorgir a proposta de la ciutadania, ja sigui a títol individual o associada, o també a proposta dels consells sectorials. Aquest ha estat el cas de la sessió celebrada aquest juny a petició del Consell d'Infants.
La feina fetaTal i com s'ha explicat a l'Audiència, els temes tractats enguany han estat propostes de l'Ajuntament, però l'experiència servirà perquè el mateix Consell proposi temes a partir d'ara. De moment, els consellers i conselleres ja han fet importants aportacions a l'elaboració del pla local de cooperació i a l'organització de la Festa Major, entre altres.
El Consell va començar l'any fent un exercici de col•laboració en la redacció del Pla estratègic de cooperació i solidaritat que està fent l'Ajuntament de Caldes. Les conclusions a les quals van arribar els infants seran recollides en el Pla, conclusions com ara que les coses mai són tan sòlides com quan es fan en grup, que tothom necessita coses dels altres o que s'ha de saber compartir.
La següent proposta que va acceptar el Consell va ser participar en una jornada de participació infantil en l'àmbit polític organitzada per l'ONG Save the Children. Quatre representants del consell, un de cada escola, van ser part d'una taula rodona i d'un grup de treball sobre els models de participació d'infants i adolescents de diferents països i en diferents àmbits. A la taula es va parlar sobre la importància d'educar en la participació i sobre les oportunitats que ofereix la nova llei catalana dels drets i les oportunitats de la infància i l'adolescència, entre altres coses. Els nois i noies van poder compartir les seves experiències amb infants d'alemanya que també participen en processos de participació.
I, per acabar el curs, el Consell va treballar en la programació infantil i familiar de la Festa Major, per tal de recollir idees que poden ser útils tan a l'Ajuntament com a les entitats calderines a l'hora de programar. Aquesta part encara no ha acabat, els joves consellers han demanat poder constituir un grup de treball per continuar participant de manera activa en la definició de la festa.
El proper cursDurant l'Audiència Pública, els consellers ja han avançat alguns temes que són del seu interès i que poden ser tractades durant el curs 2011/2012. La promoció del voluntariat, l'habitatge, l'esport, la interacció entre escoles, les zones per a vianants, el carril bici, les energies renovables i la integració de les persones nouvingudes són només algunes exemples de la llarga llista d'idees expressades pel Consell.
El Consell d'infantsEl formen 15 infants, un per cada un dels grups que integren els cursos de 5è i 6è de primària de les escoles de Caldes de Montbui (Calderí, Farell, Montbui i Pia). Els representants han estat elegits a les seves classes i les trobades ordinàries es faran de manera mensual.
Aquest òrgan formal de participació d'infants, impulsat per l'Ajuntament amb la implicació de les escoles, a més de promoure la cultura democràtica, és una oportunitat per desenvolupar la formació en valors i el creixement personal de les nenes i les nens.
La participació infantil, un dret i un motiu de consens municipalLa nova Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, posa èmfasi en potenciar la participació ciutadana dels nens, nenes i adolescents, promovent la creació d'espais de participació.
Per tal d'expressar l'acord polític de l'Ajuntament de Caldes respecte el compliment d'aquest precepte legal, el Ple celebrat el passat 16 de desembre de 2010 va aprovar una moció signada per tots els grups municipals en la qual es va acordar afavorir la creació d'espais de participació infantil i juvenil i es va fer manifest el compromís polític de suport a la creació del Consell d'Infants per al curs 2010/11 i els vinents.