La Biblioteca incorpora l’autopréstec i un nou personatge, el Carbonet, coincidint amb els 20 anys de servei

Dilluns, 2 de desembre de 2019 a les 13:00

La Biblioteca ha celebrat els 20 anys amb dues activitats adreçades a públic adult i a públic familiar, incorporant al seu imaginari un nou personatge, el Carbonet, i estrenant l’autopréstec

Laia Cuscó, regidora de Cultura

La setmana passada, aquest equipament que ja s’acosta als 12.000 usuaris, va celebrar les dues dècades d’existència amb activitats compartides amb la població, amb antics directors del centre i amb autoritats locals que han estat implicades en el projecte des dels seus inicis.

Fruit d’aquest programa commemoratiu han passat coses interessants que deixen petjada. Una d’elles és la incorporació de l’autopréstec, que pretén oferir una millor experiència a l’usuari a l’hora de retirar materials de préstec sense deixar de comptar amb el personal de la Biblioteca com a font d’assessorament i acompanyament. L’altra és un augment de la plantilla gràcies a u nou personatge, el Carbonet, que va arribar a la Biblioteca dijous, amb motiu de l’activitat infantil programada, i va deixar la seva petjada de carbó arreu de l’edifici i en l’imaginari dels infants.

La Biblioteca ha incorporat al seu imaginari aquest personatge, li ha escrit un passat relacionat amb el tren El Calderí i l’ha afegit a les estratègies de dinamització de la sala infantil. El Carbonet acaba de néixer, però és probable que en breu doni molt de si.

També amb motiu del 20è aniversari va ser possible gaudir de l’espectacle musical, poètic i visual de Lluís Fortuny, de la Companyia Elèctrica Dharma. Fortuny va actuar al vestíbul divendres a la tarda, davant autoritats de tots els temps relacionades amb la Biblioteca, personal que treballa a l’equipament, directores i director que han passat pel centre i ciutadania amiga d’aquest espai. Després de l’actuació, l’acte va cloure la commemoració dels 20 anys amb una bufada col·lectiva d’espelmes.

Prop de 12.000 usuaris i més de 43.000 documents

L’equipament cultural calderí arriba a l’efemèride acompanyat d’11.849 usuaris, allotjant més de 43.000 documents, gestionant més de 34.000 préstecs anuals i organitzant un centenar d’activitats de promoció cultural i foment de la lectura cada any.

La Biblioteca de Caldes, gràcies a la seva capacitat de reinvenció, de modernització i d’actualització s’ha sabut adaptar a les necessitats de moltes modalitats d’usuaris i amb moltes necessitats i inquietuds diferents.

Això ha estat possible gràcies a l’aposta de les administracions (Ajuntament i Diputació de Barcelona, en especial) que han confiat en el projecte des del primer dia i, sobretot, gràcies a un personal a càrrec de l’equipament que creu en la seva professió i en el paper clau que juga en l’estratègia cultural i educativa de Caldes de Montbui.

 

HISTÒRIA I CONCEPTE DE LA BIBILIOTECA DE CALDES

Font: Núria Puigivila, directora

El dissabte 13 de novembre de 1999 obria les seves portes la Biblioteca de Caldes de Montbui. A l’acte d’inauguració hi van assistir les autoritats locals, encapçalades per l’alcaldessa Montserrat Domènech, el president de la Diputació de Barcelona, Manel Royes, i Marc Mayer, Director General de Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya, i un gran número de públic que, després dels parlaments, va poder visitar la biblioteca.

La premsa local va qualificar d’espectacular la resposta de la població a l’obertura del nou equipament, i és que el primer dia l’equipament va rebre la visita de 695 persones. En general, hi havia un gran interès per part de la ciutadania ja que feia anys que reclamava la creació d’una bona biblioteca pel municipi.

El nou equipament responia al concepte de biblioteca activa, dinàmica i per a tots els públics. Les biblioteques es convertien en centres locals d’informació que facilitaven tot tipus de coneixement i informació als seus usuaris i que els proporcionava les condicions bàsiques per aprendre al llarg dels anys, per decidir de manera lliure i crítica i per desenvolupar la seva cultura.

Van diversificar els suports de la seves col·leccions incloent en el seu fons la vídeos (més tard dvds), cds, cd-roms, etc. 

Durant el primer any, la biblioteca va ser visitada per 85.812 persones, disposava d’un fons de 17.690 documents i es van efectuar 33.588 préstecs.

Les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals (XMB) aspiraven a democratitzar l’accés a internet, informatitzar processos i serveis de la gestió bibliotecària de tota la xarxa i automatitzar la gestió bibliotecària mitjançant la implementació d’un sistema únic, augmentar el número de préstecs... i la seva principal funció era la de fomentar la lectura.

El principi, l’equipament donava servei a tots els municipis propers que no disposen de serveis bibliotecaris adequats. Amb els anys, la majoria d’aquestes poblacions veïnes ja disposen d’un equipament bibliotecari en condicions, per tant l’àrea d’influència de la Biblioteca de Caldes de Montbui s’ha reduït considerablement.

20 anys després, la Biblioteca ha fer una important feina de consolidació del servei. Com qualsevol entitat dinàmica ha de continuar donant resposta en un context on s’estan definint nous models de vida i de relació, amb trets tant distintius com l’evolució tecnològica, els canvis culturals i d’oci dels ciutadans, la multiculturalitat o les noves formes d’accés a la informació.

El 2018 la biblioteca tenia les següents dades:

  • Dies de servei: 275
  • Hores de servei: 1595
  • Fons documental: 43401 documents
  • Usuaris inscrits: 11849 totals
  • Visites: 52911 visites
  • Préstecs: 34050 préstecs
  • Activitats amb inscripció (clubs de lectura, activitats infantils, cursos TIC, bibliolabs...): 62
  • Activitats sense inscripció (hores del conte, conferències, xerrades, presentacions de llibre...): 35
  • Exposicions: 12
  • Número d’assistents a activitats: 1623 usuaris
  • Ús del servei Internet i +: 2905 usuaris
  • Ús del servei de wifi: 9286 usuaris
  • Visites escolars: 28 visites
  • Número d’alumnes participants en les visites escolars: 501
  • Concursos: 6
  • Guies de lectura pròpies: 3

Totes aquestes dades són fruit de:

  • L’aposta per part del govern municipal de mantenir aquest servei i dotar-lo d’unes bones instal·lacions, d’un bon pressupost per poder continuar oferint una col·lecció actualitzada, serveis i activitats.
  • Les tasques desenvolupades, dia a dia,  feta per  l’equip de professionals que ha treballat i treballem a la biblioteca.
  • Els usuaris que han confiat en aquest servei i que, any rere any, el consideren un dels més ben valorats del municipi.

A més a més, la Biblioteca disposarà a partir d’ara, del servei d’autopréstec, mitjançant la incorporació de la radiofreqüència per l’autoservei del préstec i el control de seguretat. La Diputació de Barcelona va concedir l’ajut del Programa de Reforma i Millora d’Equipaments Locals a l’Ajuntament i aquest va iniciar una licitació que ha acabat aquest mes amb la posada en marxa d’aquest nou servei.

Aquest sistema permet l’autonomia de l’usuari i l’aportació de valor afegit als serveis que ofereix la biblioteca.

Actualment, ens trobem en un punt d’inflexió. Els indicadors tradicionals utilitzats fins ara, cauen (el número de préstecs) i en canvi, apareixen en escena nous indicadors (incrementen els serveis digitals, les activitats de dinamització cultural i la utilització del wifi).  La XBM evoluciona cap a un nou model de biblioteca on, sense oblidar les funcions bàsiques (foment de l’hàbit i la competència lectora, l’accés universal a la informació, la cultura i el coneixement i suport a la formació continuada – essent un espai de trobada i un espai comunitari -) la biblioteca ha de conservar l’essència i ha d’innovar en els serveis.

Les biblioteques esdevenen espais de:

  1. Inspiració - on es facilita la descoberta i l’exploració del coneixement, aprenentatge, creació i trobada, fomentar la lectura i l’accés a tots els mitjans d’informació i promoure l’acció cultural a través d’activitats de promoció lectora, debats, conferències i tallers d’innovació.
  2. Aprenentatge -  contribueix a l’aprenentatge al llarg de la vida, l’assimilació a partir de l’experiència, dotades de recursos per la formació continua, es promou l’alfabetització digital i informacional a la ciutadania, s’incrementen les aliances de col·laboració amb la comunitat educativa, les empreses i els serveis socials.
  3. Crear – impulsen la cocreació de nou coneixement, esdevenen laboratoris de creació i de ciència ciutadana, d’innovació social, que generi coneixement a partir de les aliances amb els agents de l’entorn, que fomenti vocacions i que siguin el motor de la transformació social.
  4. Compartir – esdevenen espais de trobada, socialització, debat i intercanvi d’idees i experiències, faciliten la connexió entre les persones, fomenta la relació i la participació ciutadana, promou i participa en projectes amb els agents de la comunitat, comparteixen i difonen el coneixement obert
Darrera actualització: 02.12.2019 | 13:23

Imatges