Entre els anys 2001 i 2019, els servei de psicologia municipal de les escoles públiques de Caldes de Montbui ha atès una mitjana de 130 demandes per curs i ha fet més de 3.000 entrevistes
Roda de premsa a càrrec de Pep Busquets, Cecília Fernández i Vanessa Olmos
L’Ajuntament de Caldes de Montbui, des de principis dels anys 80, ofereix el Servei de psicòloga municipal a les escoles bressol municipals La Lluna i Gegant del Pi i a les escoles públiques El Calderí, El Farell i Montbui. Això vol dir que els centres compten amb un recurs de prevenció i suport durant l’etapa d’educació infantil i primària.
El servei va començar l’any 1980 amb mitja jornada de dedicació d’un professional i es va ampliar a jornada sencera un cop consolidat i vistos els beneficis en el benestar de l’alumnat. Actualment l’ofereixen Cecília Fernández i Vanessa Olmos.
Les dues psicòlogues, amb el regidor d’Educació i Formació Permanent, Pep Busquets, han presentat en roda de premsa una descripció de la tasca feta entre 2001 i 2019, així com un recull de les funcions que actualment assumeixen.
Aquest servei té com objectiu prioritari “detectar, valorar i donar resposta a la diversitat de les necessitats dels alumnes per facilitar el seu accés als aprenentatges, la seva autonomia, el creixement com a persones i la relació i convivència entre companys/es, mestres i la resta de comunitat educativa”, segons paraules de la psicòloga Cecília Fernández.
La psicòloga municipal realitza una tasca d’observació, detecció i avaluació de les necessitats de l’alumnat, acompanyant a l’infant, a la seva família, a l’equip d’educadores i mestres i a les direccions dels centres, durant tota l’etapa escolar.
ÀMBTIS D’ACTUACIÓ DEL SERVEI
Escoles bressol municipals
1. Observació de l'infant durant el seu recorregut a l’escola.
2. Detecció i prevenció de possibles dificultats en el desenvolupament dels infants.
3. Derivació a serveis externs d’atenció a la infància quan es valora la necessitat.
4. Coordinacions amb les educadores en relació a l’evolució dels infants.
5. Acompanyament i suport a les famílies.
6. Coordinació amb professionals externs (Serveis Socials, CDIAP, EAP i pediatria).
7. Participació en el conveni de col·laboració entre CDIAP i escoles bressol.
8. Participació en el traspàs d’informació de les escoles bressol i les escoles d’educació infantil i primària, en el pas dels infants a P3.
Escoles públiques d’educació infantil i primària
1. Intervenció amb l’alumnat (observació, detecció i avaluació de les necessitats dels alumnes).
2. Coordinació i assessorament a l’equip de mestres en relació a aspectes d’atenció a la diversitat.
3. Atenció i acompanyament a les famílies.
4. Participació en les reunions de la CAD (Comissió d’Atenció a la Diversitat).
5. Treball conjunt amb el referent de l’EAP, en l’atenció a la diversitat del centre.
5. Coordinació amb professionals externs (Serveis Socials, CDIAP, CSMIJ, pediatria, psicòlegs i logopedes externs i mestres de reforç).
6. Participació en formacions organitzades des del Centre de Recursos Pedagògics de la zona i altres.