La Secretaria de Comerç i Turisme de la Generalitat presenta a Caldes el programa PROFIT de millora de la qualitat del servei a la restauració

Dimecres, 2 d’abril de 2008
Caldes és un dels 10 municipis on faran les proves pilot del programa PROFIT


Dimarts al matí, es va presentar a la Sala de Plens de l'Ajuntament de Caldes de Montbui el Programa per a la Restauració Orientat a la Formació Integral dels Treballadors (PROFIT) i les proves pilot del Programa que tindran lloc en aquest municipi. El Programa PROFIT, que coordina la Secretaria de Comerç i Turisme, està orientat a la formació i reciclatge de personal en el sector de la restauració per atendre i satisfer millor les necessitats de la clientela.

 

La roda de premsa va comptar amb la participació del secretari de Comerç i Turisme, Emili Valdero, l'alcalde de Caldes de Montbui, Jordi Solé, el president del Gremi d'Hostaleria del Vallès Oriental, Melcior Clavell, i la regidora de Comerç, Helena Poch.

 

El secretari va explicar que aquesta iniciativa "respon a una sèrie de necessitats i mancances que el propi sector i la Generalitat han detectat i entre les que destaca el problema a l'hora de trobar personal qualificat". Així doncs, el programa PROFIT vol donar resposta a aquestes necessitats oferint formació amb un triple objectiu: millorar el servei, fomentar l'ús del català i facilitar la integració social.

 

Valdero va dir també que l'objectiu del programa, un cop acabin les 10 proves pilot, es fer 200 cursos arreu de Catalunya arribant així a uns 2.500 cambrers i cambreres. A més, en tres anys, s'espera que uns 15.000 cambrers hagin fet aquest curs.

 

Per la seva banda, l'alcalde Jordi Solé va afirmar que el fet que Caldes sigui un dels 10 municipis pilot de la iniciativa "és un honor i ho valorem com una oportunitat per continuar amb l'esforç i la millora constant". Solé va voler destacar la tradició turística de Caldes, la importància de la formació i l'aposta del consistori pel català com a llengua de trobada.

 

L'alcalde va voler agrair especialment la implicació dels hostalers dient que "l'empresariat del sector ha entès que era una bona oportunitat i la resposta ha estat molt bona". I és que la meitat de les hores del curs es fan en horari de treball del cambrer o cambrera.

 

El president del Gremi d'Hoteleria del Vallès Oriental es va sumar a aquest agraïment i va afirmar que "creiem que aquest curset és molt encertat perquè promou el català. Creiem que és una eina que feia falta dins del món de la restauració i la valorem molt positivament".

 

Prova pilot a Caldes de Montbui
Caldes de Montbui és un dels municipis on durant el mes d'abril es realitzaran 10 proves pilot (la resta es faran a Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona, Manresa, Tortosa, Sabadell, Lloret de Mar, i Castelldefels) abans de la implantació definitiva del programa.

 

Un total de 14 alumnes s'han inscrit per seguir el curs que tindrà lloc al Restaurant Rosset (Plaça de l'Esglèsia, s/n) de Caldes. Els cursos, que es faran fins al 22 d'abril, de les 17.00 h a les 18.30 h., seran dirigits pel professor Josep M. Blasi.

 

Els alumnes procedeixen del Balneari Broquetas (8), del Restaurant Rosset (3), del Restaurant el Racó de la Llesca (1), del Restaurant Punt de Trobada (1), i del Restaurant Winner (1).

 

Contingut del programa PROFIT
El programa PROFIT respon a la necessitat de comptar amb personal ben preparat que prestigiï l'ofici del servei de sala i a la voluntat de pal•liar una percepció cada cop més estesa entre la ciutadania del país pel que fa al declivi evident de l'ús de la llengua catalana en el sector de la restauració. Els coneixements bàsics del personal com les tècniques de servei i el desenvolupament normal del professional en el seu entorn, així com el coneixement del català en les situacions habituals, quotidianes i formals del sector són essencials per a millorar la realitat professional del servei.

 

En aquest sentit, la disponibilitat temporal dels treballadors professionals dels sector de la restauració i les seves peculiaritats així com l'augment cada vegada més representatiu del col•lectiu de treballadors immigrants vinculats al sector, fa necessària l'aplicació de fórmules senzilles i directes d'aprenentatge del servei i del català.

 

El Programa per a la Restauració Orientat a la Formació Integral dels Treballadors (PROFIT) es planteja com un curs de formació contínua amb l'objectiu d'aconseguir una participació i assistència màxima de l'alumnat i una implicació en la practicitat i aplicabilitat dels coneixements total. El curs s'impartirà al mateix lloc de treball si sis treballadors d'una mateixa empresa ho sol•liciten.

 

La finalitat del curs és formar el personal en conceptes d'atenció al client i qualitat en el servei facilitant els recursos lingüístics més bàsics perquè pugui comunicar-se mínimament en llengua catalana en la seva activitat professional.

 

El destinatari del programa és el personal sense formació específica en atenció al cient i servei d'hostaleria i amb pocs coneixements de català.

 

Característiques del curs
El curs consta de 20 hores lectives, 10 de les quals dedicades a qualitat de servei i atenció al client i les altres 10 a vocabulari i recursos lingüístics. Les sessions es distribuiran en una primera part de vocabulari, construccions lingüístiques bàsiques i teoria professional; i una segona part amb dinàmiques de grup i simulacions de servei.

 

Un cop superat el curs, l'alumnat haurà incorporat les següents habilitats:

• Tècniques de muntatge i preparació del servei bàsic en hostaleria
• Tècniques de servei bàsic en hostaleria
• Habilitats comunicatives: saludar els clients en català i entendre les seves demandes bàsiques així com les seves reclamacions i queixes més habituals
• Dominar els continguts de la carta o del menú diari

 

El nombre d'alumnes per curs no superarà en cap cas les 20 persones i el mínim establert serà de 10, tret del cas que 6 treballadors d'una mateixa empresa sol•licitin fer el curs. La superació del curs donarà dret a la certificació de les competències assolides per part de la Secretaria de Comerç i Turisme.


Dades del sector a Catalunya
• A Catalunya existeixen aproximadament 20.000 establiments de restauració.

• El 98% de les empreses del sector compten amb presència de persones treballadores immigrants.

• Això representa que 37.000 de les 90.000 persones que treballen al sector, un 41% del total, procedeixen de la nova immigració.

• En el 58% de les empreses les persones treballadores immigrants són el 50% o més de la plantilla total. La tendència de futur dibuixa un escenari en un breu espai de temps on la presència de treballadors immigrants superarà el 75% de la composició de la plantilla.


Valoració dels empresaris
• El 98% dels empresaris de la restauració creuen necessària la formació específica en el lloc de treball per a les persones treballadores immigrants.

• La necessitat de coneixements en tècniques hostaleres i llengua catalana és considerada prioritària per més del 53% de l'empresariat.

• El 84% de l'empresariat del sector considera imprescindible (l'11,2% ho considera important) que el personal treballador tingui coneixements de llengua catalana.


Valoració dels treballadors
• El 60,8% dels treballadors i treballadores immigrants de la restauració considera imprescindible la necessitat de tenir coneixements de llengua catalana (17,6% ho considera important).

 

(Font: Estudi comparatiu de les diferents necessitats formatives dels treballadors immigrants del sector de l'hostaleria. Gremi de Restauració de Barcelona. Setembre 2007).

 

Darrera actualització: 5.03.2013 | 11:28