A partir d'aquesta setmana entra en funcionament l'Oficina de Habitatge de Caldes de Montbui, un projecte que pretén minimitzar els efectes de la crisi i dels problemes relacionats amb el sector immobiliari en el municipi. Els objectius principals d'aquest nou servei municipal són dinamitzar el mercat de lloguer lliure, fomentar l'accés assequible a l'habitatge i promoure el manteniment i la rehabilitació dels edificis.
Per aconseguir aquests objectius, l'Oficina funcionarà seguint els següents criteris: optimització dels recursos existents, cooperació entre els agents públics i privats, potenciació del concepte de finestreta única d'atenció a la ciutadania, i col•laboració amb la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona.
L'Oficina d'Habitatge és un punt d'informació públic i gratuït sobre lloguer, i rehabilitació dels immobles. A banda d'informació, facilita també la tramitació i gestió de serveis relacionats amb l'habitatge.
Aquest projecte ha sorgit per facilitar a la ciutadania en general el procés de trobar un lloc on viure dins de Caldes de Montbui i espera que els resultats siguin especialment positius per a la població jove i immigrada, els dos sectors que més recorren al lloguer i per als quals és més difícil trobar un habitatge.
Els mots al voltant dels quals giren les funcions de l'Oficina d'Habitatge són "ajuts", "informació", "rehabilitació", "tramitació" i "borsa de lloguer".
L'alcalde Jordi Solé, el regidor de Serveis i Habitatge, Jordi Coll, i la tècnica responsable del servei, Neus Ribas, han anunciat en roda de premsa l'obertura de l'Oficina. Solé ha explicat que s'espera obtenir "efectes especialment positius entre la població jove i immigrada, sectors que, per raons obvies, tenen més problemes per accedir a un habitatge".
L'alcalde també ha diferenciat entre les tres eines de promoció de l'habitatge que s'estan creant al municipi. La primera, aquesta Oficina, ja en funcionament; la segona, la futura empresa municipal d'habitatge que gestionarà les promocions d'habitatge social i que s'anomenarà Caldes Habitatge; i la tercera, el Pla local d'habitatge, que fa una diagnosi i una proposta d'accions per aconseguir maximitzar el rendiment del parc d'habitatges de Caldes de Montbui.
Serveis que ofereix l'Oficina d'HabitatgeGràcies a la col•laboració entre l'administració local, el govern de la Generalitat i la Diputació de Barcelona, aquesta oficina és més que un punt d'informació i pot assumir funcions de gestió i tramitació que facilitaran aquest procés a la ciutadania que decideixi ser-ne usuària.
L'Oficina obre amb els següents conceptes de servei:
- Informació general sobre habitatge- Tramitació dels ajuts a la rehabilitació- Tramitació dels ajuts al propietari que lloga- Tramitació dels ajuts al llogater- Tramitació dels ajuts a la Renda Bàsica d'Emancipació- Tramitació de la cèdula d'habitabilitat- Gestió de la borsa de lloguer- Gestió del programa de cessió d'habitatges desocupats
On i com accedir-hiTrobareu l'Oficina d'Habitatge de Caldes de Montbui a:
Ajuntament de Caldes de MontbuiPl. de la Font del Lleó, 11 Telèfon: 93 862 70 23C/e: habitatge@caldesdemontbui.cat
Horari d'atenció:De dilluns a divendres, de 9 a 14 hDimarts i dijous, de 16 a 19 h(Per venir a les tardes cal concertar visita prèviament)
A banda, el web municipal www.caldesdemontbui.cat us donarà informació sobre els tràmits i serveis que es vagin incorporant a aquesta oficina.
Implicació d'altres administracionsPer a la creació de l'Oficina d'Habitatge l'Ajuntament compta amb el suport de la Diputació de Barcelona, del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya i d'ADIGSA, empresa pública de la Generalitat de Catalunya.
La Diputació col•labora en el projecte aportant recursos per a la difusió entre la ciutadania d'aquest nou servei municipal.
Amb la Generalitat se signen dos convenis. El primer, signat pel Departament de Medi Ambient i Habitatge i l'Ajuntament, va ser aprovat en el Ple ordinari del passat 28 d'abril amb el vot a favor de tots els grups municipals. Serveix per rebre assessorament i poder tramitar aspectes relacionats amb ajuts per accedir al parc d'habitatges protegits, públics i privats; Test de l'Edifici (TEDI); informes interns d'idoneïtat; ajuts a la rehabilitació d'habitatges i d'edificis d'ús residencial i cèdules d'habitabilitat de segona ocupació.
El segon, signat per ADIGSA i l'Ajuntament, serveix per dotar l'Oficina d'Habitatge de la funció de mediadora entre el mercat privat i la ciutadania. A més, també facilita la informació i la tramitació en temes de gestió de borsa de lloguer, ajust al pagament del lloguer per a col•lectius en risc d'exclusió social i per a menors de 35 anys, ajuts al propietari que ofereix l'habitatge en lloguer o cessió, programa de cessió d'habitatges desocupats i ajuts de la Renda Bàsica d'Emancipació (RBE).
Catàleg de serveis reglatsL'Oficina d'Habitatge ha elaborat un catàleg de serveis que oferirà en dues fases. Des d'aquesta setmana ja ofereix els serveis relacionats amb la rehabilitació i el control de l'habitabilitat del parc construït i la mediació en el parc privat d'habitatges de lloguer.
En una segona fase, subjecta sobretot a l'evolució de la construcció d'habitatge social a Caldes de Montbui, l'Oficina inclourà les funcions de gestió del parc públic d'habitatges protegits.
En detall, el catàleg de serveis és el següent:
1. De manera immediata: • Rehabilitació i control de l'habitabilitat del parc construït:- Tramitació de TEDI- Tramitació d'Informes Interns d'Idoneïtat- Tramitació dels ajuts per a la rehabilitació d'edificis i habitatges- Tramitació de cèdules d'habitabilitat de primera i segona ocupació
• Mediació en el parc privat d'habitatges de lloguer- Gestió de borsa d'habitatge de lloguer social- Gestió de borsa d'habitatge de lloguer jove- Tramitació dels ajuts per al pagament del lloguer d'usuaris de les borses- Tramitació dels ajuts de al renda bàsica d'emancipació- Gestió del programa de cessió d'habitatges desocupats
2. A mig/llarg termini:• Gestió del parc públic d'habitatges protegits- Gestió del registre de sol•licitants d'habitatges protegits- Gestió de les adjudicacions d'habitatges protegits- Tramitació dels ajuts per a l'adquisició d'habitatges- Tramitació dels ajuts per al pagament del lloguer per als usuaris del parc públic- Gestió de les incidències del parc públic d'habitatges