De les gairebé 600 gestions que ha atès l’OMIC, la majoria han estat consultes informatives, una tercera part han requerit mediació, i dues han acabat en denúncia. Els temes més atesos han estat els serveis de telefonia, gas, electricitat i les entitats bancàries. Per mesos, el desembre és amb diferència, el que ha registrat més tràmits
Amb motiu de la celebració del Dia mundial de les persones consumidores, el 15 de març, l’Ajuntament fa públiques les dades relacionades amb les reclamacions i consultes que va rebre l’OMIC al llarg de l’any passat
Durant l’any 2023, l’Oficina Municipal de Consum (OMIC) de Caldes de Montbui ha requerit 598 intervencions, la majoria de les quals (406) han estat consultes de caire informatiu, 190 han requerit mediació, i 2 han acabat en denúncia. El mes en que s’han registrat més tramitacions ha estat el desembre (121) i el que menys -a banda de l’agost en que l’OMIC està tancada per vacances- el setembre (23). Pel que fa a la resta de mesos de l’any, a l’octubre es van registrar 73 consultes al maig 71, al gener 60, al juliol 52, al març 51, a l’abril 43, al novembre 36 i al febrer 27.
Amb les dades a la ma, l’Ajuntament recomana a la ciutadania que posi especial atenció en els serveis i temes que any rere any són motiu de més consultes i reclamacions
Pel que fa a la temàtica i sempre per sota el centenar, els temes que han generat més consultes, queixes i reclamacions han estat qüestions relacionades amb els serveis de telefonia (14,3%), de gas (11,5%), d’entitats bancàries (10,7%), d’electricitat (9,3%), de comerç (8%), d’assegurances (7,8%), de serveis professionals (7,8%), de vendes de vehicles (5%), de transports (4,8%) i d’agències de viatges (2,1%).
La majoria de consultes (més de 300) han arribat a l’OMIC a través de correu electrònic, i de forma presencial (unes 180), mentre que la resta han estat trucades telefòniques i d’altres sistemes sense determinar.
Pel que fa a l’efectivitat de la gestió, la majoria de consultes (376) s’han pogut resoldre a l’instant, 49 s’han traslladat a les instàncies corresponents, 29 s’han resolt a partir d’una mediació favorable, 3 han estat desestimades, 1 es troba encara en tràmit judicial i la resta en procés de resolució.
Per un consum responsable, local i de proximitat, lema del Dia Mundial dels Drets de les persones consumidores d’aquest 2024
En el marc del Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores que es celebra el 15 de març, l’Ajuntament i l’OMIC us recorden que la decisió d’on, què i com comprem té conseqüències directes de caràcter social, econòmic i mediambiental
Posem en valor el poder transformador de consumir el que tenim a prop de casa. El consum de proximitat és consum responsable i conscient; és més sostenible, genera riquesa local, teixeix vincles comunitaris i transforma els nostres pobles i ciutats.
El significat del 15 de març com a Dia Mundial dels Drets de les Persones Consumidores
La decisió de reconéixer el dia 15 de març com la data internacional per a celebrar el dia dels drets de les persones consumidores, té el seu origen en el discurs que el 15 de març de 1962, l’aleshores president dels Estats Units John F. Kennedy, va dirigir al Congrés americà. Un discurs que incidia en la necessitat de reconéixer els drets de les persones consumidores i d'articular mesures legislatives i accions de govern per a oferir-les una major protecció.
Informació i contacte de l’OMIC de Caldes de Montbui
Oficina Municipal d’Informació al Consum de Caldes de Montbui
Carrer de Font i Boet, 7, 08140 Caldes de Montbui, Barcelona. Telf 93 865 45 30
info@omiccaldesdemontbui.cat
Horari: dimarts i dimecres de 9 a 14h i de 17 a 19h. Dijous de 9 a 14h