El 5 de març del 2007 l'Ajuntament de Caldes de Montbui i l'entitat social Cooperativa 70 SCCL van signar un conveni de col•laboració per a la creació de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC). La Cooperativa 70 disposava ja en el moment de la signatura de l'acord amb el consistori de recursos i infraestructures per poder atendre les consultes i reclamacions en matèria de consum.Aquesta oficina es va inaugurar el 30 de març del 2007 a la seu de la cooperativa, al carrer Font i Boet 7 i, per tant, aquest darrer mes de març l'Oficina ha fet el seu primer any de vida i ha rebut ja més de 200 consultes i sol•licituds.
La regidora de comerç Helena Poch ha valorat aquest primer aniversari del servei "molt positivament perquè hem tingut moltes més visites que quan rebíem la visita del bus del consumidor un cop al mes".
El ServeiLes OMIC tenen com a finalitat proporcionar als ciutadans la informació, l'educació i el suport en matèria de consum, i al mateix temps desenvolupen funcions de gestió i coordinació en aquells temes que incideixen en el món del consum en les quals l'Ajuntament tingui competència. Molts ajuntaments, a través de les OMIC, estan portant a terme mediacions per tal de resoldre els conflictes entre consumidors i els agents econòmics.
En aquest sentit, L'OMIC de Caldes de Montbui està oberta al públic, pels matins de dilluns a divendres de 2/4 de 10 a 2/4 de 2 i per les tardes els dilluns i els dimecres de 5 a 7 de la tarda, i es troba al local social de Cooperativa 70, sccl. La tècnica en consum que atén l'OMIC pertany a la plantilla de Coopertiva 70, sccl.
Des de l'OMIC, es diferencien 2 tipus d'actuacions, les consultes, que consisteixen en donar informació sobre algun tema relacionat amb consum, i que es resolen de forma immediata o màxim en un parell de dies, i les reclamacions, que es produeixen quan la persona usuària està en desacord amb algun tipus de servei rebut.
En aquest cas, la tècnica de consum procedeix a la mediació amb l'establiment objecte de reclamació, quan es tracta d'un establiment de proximitat. Quan la reclamació es produeix envers establiments d'altres municipis i/o a grans empreses externes, es deriva la intervenció a la Junta Arbitral de Consum, i en casos puntuals, quan el sol•licitant ho requereix es procedeix a la denúncia. Per això s'omple el full de reclamació/denúncia que es deriva a l'Agència Catalana de Consum.
Durant l'any 2007 l'Oficina va rebre un total de 28 consultes i 79 sol•licituds, xifra que s'ha vist augmentada en aquests primers mesos de l'any 2008 fins arribar a un total de 210. D'aquestes accions ateses, l'àmbit sobre el que recauen majoritàriament les consultes i reclamacions és el de Serveis, especialment telèfon i en segon lloc gas.
En molts casos les persones es desplacen directament al local de Cooperativa 70 però també poden fer consultes telefònicament. Pel que fa a la procedència dels usuaris, aquests són tan de Caldes com de poblacions properes.
Els antecedentsAbans que aquest servei passés a ser municipal, l'Ajuntament proporcionava informació als consumidors mitjançant el suport de l'Àrea de Sanitat Pública i Consum de la Diputació de Barcelona. La col•laboració amb aquesta institució en matèria de consum va formalitzar-se a través d'un conveni que establia les responsabilitats de l'Ajuntament de Caldes de Montbui i de la Diputació de Barcelona per al període 2001-2003. L'any 2003 l'Ajuntament es va adherir a la Xarxa Local de Consum de la Diputació, fet que va continuar garantint la prestació del servei fins a l'entrada en funcionament de l'OMIC, però ja abans de signar aquests convenis s'atenien les consultes mitjançant la Bústia d'Atenció al Consumidor.
En la darrera etapa, la ciutadania podia adreçar-se a aquest servei sol•licitant que l'Ajuntament tramités les consultes a l'Oficina Provincial d'Informació al Consumidor de la Diputació o a través de l'Oficina Mòbil al Consumidor que visitava la població periòdicament.
L'increment de les consultes i les reclamacions de consumidors tramitades per l'Ajuntament de Caldes de Montbui any rere any van impulsat la decisió de crear un servei continu que permeti atendre els consumidors en el propi municipi. I és que a través dels dos canals dels quals disposava el municipi, a Caldes de Montbui han passat de tramitar-se 19 consultes l'any 2001 a tramitar-se més de 80 els anys 2005 i 2006.
OFICINA MUNICIPAL D'INFORMACIÓ AL CONSUMIDOR (OMIC)
Adreça: C. Font i Boet, 7 Telèfon: 93 865 45 30Fax: 93 865 40 31Horari: De dilluns a divendres, de 9.30 a 13.30 h. Dilluns i dimecres, de 17 a 19 hCorreu electrònic: omic@caldesdemontbui.cat