A instàncies del PSC, el Ple es pronuncia contra el Reial Decret-Llei 6/2013 i la resolució del FROB, que afecta als petits estalviadors afectats per la comercialització de participacions preferents.
La moció s'aprova amb els vots a favor d'ERC, CiU, PSC, ICV-EUiA i l'abstenció del PPC.
Text íntegre de la moció
MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL DEL PSC SOBRE LES PARTICIPACIONS PREFERENTS.
El passat dia 22 de Març, el Consell de Ministres va aprovar el Reial Decret-Llei 6/2013 de protecció als titulars de determinats productes d'estalvi i inversió i altres mesures de tipus financer. També, el mateix dia, el FROB va aprovar els fulls de ruta per al bescanvi de les participacions preferents i deute subordinat, de bancs nacionalitzats o que requereixin d'ajudes públiques, en accions d'aquestes entitats.
Encara resten vius més de 8.000 milions d'euros en aquests productes híbrids i complexes. Molts d'aquests productes financers van ser comercialitzats de forma enganyosa entre petits estalviadors. Són unes 300.000 famílies les que continuen atrapades en el laberint de les preferents, gairebé totes en entitats bancàries nacionalitzades com són: Bankia, Novagalicia Banco i Catalunya Banc. Ha estat molt el patiment, la lluita i l'esperança per a que es donés una solució justa a aquest problema, que ha malmès greument la credibilitat del nostre sistema financer entre els estalviadors i els mercats financers.
Les decisions preses el passat dia 22 de Març, tenen per objectiu posar punt i final al problema carregant i causant sobre les persones estafades un enorme perjudici econòmic.
La resolució del FROB implica un bescanvi obligatori en accions, com una primera quitació que va des del 38% al 61% dels seus estalvis. Mitjançant aquest bescanvi, els estalviadors, que mai havien d'haver estat titulars de preferents, es converteixen obligatòriament en accionistes dels bancs nacionalitzats. Posteriorment, podran vendre aquestes accions per aconseguir liquiditat.
En el cas de Bankia, les poden vendre en Borsa al preu que cotitzin en aquest moment i les de Novagalicia Banco i Catalunya Banc les podran vendre al Fons de Garanties de Dipòsits, a un preu que determinarà un expert independent tenint en compte el valor de mercat. Amb la venta de les accions es produirà la segona quitació, ja que les accions de Bankia previsiblement baixaran molt la seva cotització i les que compri el FGD serà a un preu inferior al de conversió. Després de la venta, els estalviadors perdran gran part dels seus antics dipòsits i podran recuperar una mínima part, que en alguns casos no arribarà ni al 20%.
Paral•lelament, aquells que es considerin enganyats podran sol•licitar un arbitratge de consum. Segons estableix l'esmentat Reial Decret-Llei, una Comissió de Seguiment presidida per la CNMV, establirà els criteris per a un arbitratge exprés, a utilitzar principalment pels titulars de preferents de Bankia. Aquest arbitratge ràpid és el que ja va utilitzar Novagalicia Banco i Catalunya Banc per a reintegrar els seus estalvis a un 15% dels afectats. Els que no es puguin acollir a l'arbitratge exprés, podran sol•licitar el procediment arbitral normal, que serà molt més lent i que suposa un important risc afegit, ja que implica renunciar a la via judicial.
Ni la resolució del FROB, ni el Reial Decret-Llei contemplen cap solució per als més de 100.000 accionistes de Bankia, que van ser preferentistes de Caixa Laietana, Caja Ávila, Caja Segovia, Caja Rioja, Caja Insular de Canarias o Bancaja, entitats que van fusionar-se amb Caja Madrid. Aquests estalviadors, que no inversors, perdran gairebé en la seva totalitat els diners que tenien en accions de Bankia, ja que el primer que es farà és una reducció de capital perquè els accionistes absorbeixin pèrdues de l'entitat.
L'episodi de les preferents a Espanya és el major escàndol propiciat pels nostres bancs, que s'uneix al de les indemnitzacions milionàries, els sous excessius, les fusions i les operacions opaques. Clarament, ha suposat l'abús de confiança dels bancs sobre els seus clients fidels, una supervisió insuficient sobre la comercialització d'aquests productes i una falta de capacitat de resposta política per a solucionar el problema.
El que el Govern ha imposat és una resposta injusta, ja que, a més de ser enganyats, els estalviadors hauran de contribuir al sanejament dels mateixos bancs que els van enganyar. Així no es recuperarà la confiança en el nostre sistema financer i es donarà un pas en fals.
Per tot això proposem que el Ple de l'Ajuntament Caldes de Montbui que acordi:
1. Rebutjar les mesures preses pel Govern, a través del Reial Decret-Llei 6/2013 i la resolució del FROB, que suposa quantioses quitacions als enganyats en la comercialització de participacions preferents i deute subordinat.
2. Instar al Govern espanyol a que:
- Se suspengui l'aplicació de tots els processos establerts en les normes esmentades, especialment l'operació de bescanvi per accions, amb la corresponent quitança, i l'arbitratge.
- S'encarregui a la CNMV una auditoria que permeti revisar la idoneïtat dels titulars de preferents i deute subordinat, per a detectar l'engany en la comercialització.
- Dugui a terme les accions de govern necessàries perquè les persones que, tot i no reunir els requisits de idoneïtat, tinguin dret a un bescanvi per dipòsits en un termini no superior als tres anys. A més, garantir que no tinguin cap pèrdua en el nominal dels seus estalvis.
- Finalment, s'ha de garantir que tinguin dret al bescanvi per dipòsits aquells accionistes de Bankia, dels quals van bescanviar-se les seves preferents en el procés de fusió de Caja Madrid amb Caixa Laietana, Caja Ávila, Caja Segovia, Caja Rioja, Bancaja i Caja Insular de Canarias.
- Remetre el treball realitzat per la CNMV a la Fiscalia General de l'Estat, perquè es depurin responsabilitats per l'estafa que s'ha produït en el nostre sistema financer.