La cinquena trobada del projecte Escola Nova 21, liderat per Caldes de Montbui i en el que participen 2 dues escoles locals i l’Ajuntament, es va fer aquesta setmana a l’Escola Pia
Dilluns va tenir lloc la tercera trobada del curs 2017/2018 i la cinquena des de la posada en marxa a Caldes d’aquest projecte de transformació del sistema educatiu. L’Escola Pia, en tant que amfitriona, va presentar la implantació del model educatiu SUMEM, que planteja un aprenentatge interdisciplinari i contextualitzat basat en les competències bàsiques i el treball cooperatiu. Ho va fer amb la col·laboració de 6 alumnes de 5è de primària que, a més de parlar del projecte, van aportar les seves impressions d’aquesta innovadora forma de treball. Alguns exemples dels itineraris treballats han estat: Què puc fer jo per millorar el planeta? Per a que li serveixen les pomes al pomer? o Com seria la meva vida si visqués a l’Edat Mitjana?.
Pel que fa a la sessió celebrada, els centres han fet una revisió interna de com s’adapten als canvis i utilitzen els recursos que proposa aquest programa de millora dels espais docents. Han revisat les metodologies proposades i han reflexionat sobre els aprenentatges i el paper que juguen dins la Xarxa.
A través d’una sèrie de dinàmiques, els centres han treballat a l’entorn als següents punts claus:
· El procés de canvi educatiu al centre i els recursos associats proposats pel programa
· La visió d’un centre educatiu i el Kit per a la creació de la visió
· L’Espiral d’Indagació com a metodologia per a la millora contínua. Condicions necessàries per a l’aplicació de l’Espiral i fases.
· Accions que l’equip impulsor pot promoure dins del centre educatiu (properes passes)
El projecte Xarxa Local d’Escola Nova 21 està dinamitzat per l’Ajuntament de Caldes de Montbui i hi participen les escoles Montbui i Pia del municipi, la Secció d'Institut La Sínia de Parets del Vallès, l’Escola Jaume Balmes de Sant Feliu de Codines i l’Institut El Vern de Lliça de Vall.
En aquesta sessió van participar 9 persones (membres dels equips directius o de l’equip impulsor) en representació dels centres que en formen part. Fins a la propera trobada, prevista pel dia 26 d’abril a l’Institut El Vern de Llicà de Vall, els centres continuaran avançant en el procés de creació de la visió de centre i testant l’espiral d’indagació mitjançant els equips impulsors.
Antecedents
“Escola Nova 21 proposa una transformació del sistema educatiu per tal que s’actualitzi, adoptant plenament un propòsit dirigit a desenvolupar competències per a la vida en el nostre context històric i unes pràctiques d’aprenentatge fonamentades en el coneixement existent de com les persones aprenem. L’objectiu final és que tot infant, independentment del seu context i condicions, pugui gaudir en qualsevol centre del Servei Educatiu de Catalunya d’experiències d’aprenentatge empoderadores i rellevants que li permetin desenvolupar el seu projecte de vida amb dignitat, sentit i benestar. Aquesta horitzó comú d’actualització es concreta en el que s’ha anomenat “marc d’escola avançada”, una referència que possibilita molts models i projectes diferents però que tenen en comú quatre eixos interconnectats i interdependents: un propòsit educatiu que doni resposta als reptes actuals, unes pràctiques basades en el coneixement existent, i una avaluació i organització al servei de l'aprenentatge. Per això, proposem el "marc d'escola avançada", que agrupa quatre eixos que en el seu conjunt descriuen l'horitzó comú pel centres educatius compromesos amb la transformació educativa.” https://www.escolanova21.cat/
Després de les dues trobades que van tenir lloc el curs passat 16 de maig i el passat 15 de juny així com del visionat del document Most Likely To Succeed que va tenir lloc el passat 29 de maig així com les dues trobades del passat 18 d’octubre i 12 de desembre la Xarxa Local d’Escola Nova 21 Vallès Oriental Oest que dinamitza l’Ajuntament de Caldes de Montbui continua la seva activitat aquest curs 2017-2018.