Canal d'alertes de l'Ajuntament de Caldes de Montbui

En compliment de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, mitjançant la qual es regula la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, que transposa la Directiva ( UE ) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del dret de la Unió, expedient 8862/2024.
 
El canal d’alertes és un canal prioritari i segur per facilitar a l’Ajuntament de Caldes de Montbui la comunicació de conductes que s’hagin esdevingut en el si de la seva organització que, per acció o omissió, puguin ser presumptament reprovables per ser contràries al dret o als princpis i valors ètics i a les regles de conducta exigibles als servidors públics. 
 
Com a mostra del compromís amb les polítiques de bon govern i de foment de la cultura de la integritat pública i la probitat institucional, l’Ajuntament de Caldes de Montbui s’ha dotat d’un sistema intern d’informació que permet comunicar, a través dels mitjans habilitats a aquest efecte, alertes sobre accions o omissions que poden constituir infraccions en els termes que descriu aquesta instrucció.
 
Mitjançant aquesta instrucció es compleix la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, que transposa la Directiva (UE) 2019/1937, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del dret de la Unió.
 
El sistema intern d’informació es configura com el mitjà preferent per presentar alertes i incorpora els canals interns a través dels quals els alertadors poden presentar comunicacions amb la garantia de confidencialitat de la seva identitat, per fomentar la comunicació interna de la informació, que ha de permetre a la mateixa administració adoptar les mesures necessàries per fer front a les conductes que poden ser lesives per l’interès públic.
 
La defensa de l’interès públic és un dels principis fonamentals que ha de regir l’actuació dels servidors públics. En aquest sentit, la creació del sistema intern d’informació contribueix a facilitar la comunicació de les actuacions que poden amenaçar l’interès públic. Permet, per una banda, esclarir els fets, reconduir les conductes impròpies i revisar les actuacions de l’Administració, i, per altra banda, evitar la normalització i la perpetuació de les conductes impròpies o de les infraccions que es puguin materialitzar. També permet sensibilitzar els servidors públics en matèria d’ètica en la gestió pública a partir de la seva col·laboració en la prevenció i detecció de conductes eventualment fraudulentes. 
 
El sistema intern d’informació es configura com un mecanisme de detecció que permet a l’Ajuntament conèixer les accions o omissions contràries al dret, actuar per defensar l’interès públic, millorar la gestió pública, fer palès el compromís de l’organització i dels servidors públics amb la transparència, l’honestedat i la integritat, i, en últim terme, reforçar la confiança de la ciutadania en les institucions públiques.
 
D’acord amb aquests objectius, el sistema intern d’informació es configura com una política de foment de l’alerta i de protecció de l’informant que es basa en els principis i finalitats següents:
 
1. El compromís institucional de l’Ajuntament amb la prevenció del frau, i amb l’observació dels estàndards més elevats en el compliment de la llei i dels principis ètics i normes de conducta que han de regir l’actuació dels servidors públics.
2. Una tolerància zero amb les infraccions de la llei, el frau i la corrupció i una aposta a favor de la integritat, el foment i la millora del bon govern i les bones pràctiques en la gestió pública. 
3. El foment d’una cultura organitzativa dissuasiva i preventiva que trenqui el silenci i la impunitat davant de conductes il·legals i impròpies, i també confiable perquè les persones que n’informin no tinguin por de represàlies. Per això, aquest sistema:
  • a. Implementa una política favorable a la formulació d’alertes mitjançant accions de difusió i de comunicació del sistema intern d’informació.
  • b. Valora el coneixement que tenen les persones relacionades professionalment amb l’Ajuntament sobre amenaces o perjudicis per a l’interès públic que sorgeixen en aquest context. 
  • c. Institueix els sistemes de gestió, l’assignació de responsabilitats i l’assignació de recursos per a l’efectivitat del canal d’alertes i la protecció dels alertadors.
  • d. Procura la rapidesa i l’efectivitat en el trasllat de les alertes als òrgans competents per iniciar els procediments sancionadors i de responsabilització que derivin de la comissió d’infraccions, i per introduir millors pràctiques que coadjuvin a la dissuasió, prevenció i mitigació d’infraccions. 
  • e. Garanteix la presumpció d’innocència a les persones a les quals s’atribueix la responsabilitat de la infracció i el retorn de les actuacions dutes a terme a la persona que n’ha alertat. 
  • f. Garanteix la confidencialitat i, si escau, l’anonimat de la persona que ha fet l’alerta.
  • g. Assegura la traçabilitat i el rendiment de comptes de les actuacions. 
  • h. Garanteix mesures de protecció davant d’eventuals represàlies en el cas que els alertadors poguessin ser identificats, en coordinació amb altres organismes competents en la matèria, en particular amb l’Oficina Antifrau de Catalunya.
 
Per garantir el funcionament efectiu del sistema és imprescindible incorporar en la seva configuració mecanismes de protecció dels alertadors, per evitar que puguin sofrir represàlies com a conseqüència de la presentació de comunicacions. Els actes de represàlia contra els alertadors estan prohibits en els termes que defineix la Llei 2/2023, de 20 de febrer. L’Ajuntament ha d’adoptar, en el marc de les seves competències, les mesures de suport i de protecció necessàries per protegir els seus drets i interessos.
 
Poden acollir-se als mitjans de protecció els alertadors que tinguin motius raonables per creure, en vista de les circumstàncies i de la informació de què disposen en el moment de l’alerta, que els fets que denuncien són certs. La protecció dels alertadors es manté en els casos en què es comuniqui informació inexacta sobre infraccions a conseqüència d’un error comès de bona fe. Per altra banda, es consideren fetes de mala fe i no gaudeixen de protecció les comunicacions malintencionades, frívoles o abusives dutes a terme per qui comuniqui deliberadament i conscientment informació incorrecta o enganyosa. 
 
La creació del sistema intern d’informació respon a la voluntat de l’Ajuntament d’impulsar polítiques de foment del bon govern i de millora de la qualitat democràtica de les institucions, a l’empara dels sistemes d’integritat institucional. 
 
En aquesta mateixa voluntat s’emmarquen també, entre altres, els codis ètics i els codis de conducta que defineixen els principis ètics i les normes de conducta que han de regir l’actuació dels servidors públics. En aquest sentit, les comunicacions que es presentin a través del canal intern d’informació de l’Ajuntament que tinguin per objecte informar sobre conductes que podrien constituir infraccions del codi ètic o del codi de conducta de l’Ajuntament han de rebre el tractament que disposa el codi.
 

Darrera actualització: 2.12.2024 | 14:37